Competitieve angst – Wat is het, hoe ontstaat het en wat kun je ertegen doen?

Competitieve angst - Slim Tennis

Last hebben van onzekerheid en angsten tijdens een wedstrijd, kan tennissers nogal flink in de weg staan. Natuurlijk is iedere speler weleens zenuwachtig of gespannen, maar vaak leidt dit juist tot betere prestaties. Wanneer je prestaties echter slechter worden door je angsten, onzekerheid of stress, dan wordt het misschien eens tijd om hier wat meer aandacht aan te besteden.

Oorzaken van competitieve angst

Competitieve angst is een angst die ontstaat bij tennissers of andere sporters tijdens een wedstrijd. Het is de angst om te verliezen, de angst dat de tegenstander beter is, die beslag legt op de sporter. Competitieve angst ontstaat door de angst om te falen (faalangst), een lage interne locus of control en een hoge externe locus of control.

Iemand met een hoge externe locus of control, gelooft dat zijn of haar spel wordt bepaald door de omgeving of invloeden van buitenaf. Een hoge interne locus of control daarentegen geeft het gevoel zelf het heft in handen te hebben.

Oftewel: sporters met een hoge interne locus of control, hebben weinig tot geen last van angst tijdens competities. Sporters met een hoge externe locus of control hebben juist erg veel last van angst tijdens competities. Bij een gebrek aan interne locus worden mensen onzeker over zichzelf en geloven dat de ander, de tegenstander, het spel kan en zal bepalen.

Ook depressiviteit en alexithymia zijn voorspellers van competitieve angst. Depressie kenmerkt zich door gevoelens als onzekerheid, angst, nergens meer plezier aan kunnen beleven, energieverlies (extreme vermoeidheid) en een laag concentratievermogen.

Alexithymia heeft meer te maken met problematiek in het beschrijven en onderscheiden van gevoelens. Mensen die lijden aan alexithymia zijn meer gericht op de buitenwereld dan op de innerlijke beleving. Dit staat vertrouwen in het spel in de weg, waardoor mensen die hieraan lijden al van te voren bang worden voor de competitie.

Tennissers die last hebben van competitieve angst, hoeven niet perse bovenstaande klachten te hebben. Vaak komt competitieve angst voort uit onzekerheid en vermoeidheid. Vooral onder hoge druk staan en hoge verwachtingen van anderen (coaches, ouders, supporters) kunnen de angst verhogen. Mocht je hier last van hebben, weet dan dat je niet de enige bent! Ook topsporters kennen dit fenomeen.

Wat kun je doen aan competitieve angst?

Hoewel competitieve angst een lastige vorm van angst is om mee om te gaan, zijn er gelukkig wel oplossingen voor. Deze oplossingen komen je echter niet aanwaaien, je zult er zelf actief mee aan de slag moeten gaan.

  • Zelfspraak, en dan natuurlijk positieve zelfspraak, blijkt zeer positief te werken in allerlei competitieve sporten. In plaats van denken het gaat fout, ik kan dit niet, is het de bedoeling dat je bijvoorbeeld denkt ik kan dit, ik blijf me focussen, ik ben supergeconcentreerd.
  • Ontdek waar je negatieve gedachten en onzekerheden vandaan komen. Begrijpen waarom je ze hebt, is vaak belangrijker dan begrijpen hoe je ermee om moet gaan!
  • Visualisering: Beeld je in dat je een wedstrijd speelt. Doe dit zo nauwkeurig en gedetailleerd mogelijk. De truc is om jezelf volledig te ontspannen tijdens deze visualisatie. Tijdens de werkelijke wedstrijd zullen je spieren zich sneller ontspannen en heb je meer controle over je gedachten, je spieren en je ademhaling.
  • En bovenal: Blijf kalm en rustig!

Hoe kijk jij tegen competitieve angst? Laat het ons weten. Laat hieronder een reactie achter.

Referenties

J. Palazzolo and J. ArnaudAnxiety and performance: From theory to practice
A. Hatzigeorgiadis, E. Galanis, N. Zourbanos, Y. TheodorakisSelf-talk and Competitive Sport Performance
R.W. Coelho, B. Keller, K.M. Kuczynski, et al.Use of multimodal imagery with precompetitive anxiety and stress of elite tennis players
J. Arnoud, O. Codou, J. PalazzoloLink between locus of control and competitive anxiety: Study of 150 high-level tennis players

Labels:

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter