Doelen stellen – doe het slim

Hey jij! Ben je een beginner of een gevorderde? Ben je competitief ingesteld of wil je gewoon plezier hebben als je tennist? Wat iedereen wil bereiken verschilt per speler.

Wat wil jij bereiken met je tennisspel? En belangrijker nog, hoe wil je dat doen? Als je iets wil bereiken dan is het belangrijk dat je effectief doelen stelt. Lees hieronder hoe je dat volgens experts het beste kan doen.

Soorten doelen

Op sportgebied zijn er volgens Kingston en Hardy (1997) drie soorten doelen die je kunt stellen. Stel van iedere soort doel eentje op, want zo zou je het beste resultaat krijgen.

  • Resultaatdoelen: Bij resultaatdoelen gaat het om een uitkomst, het resultaat – meestal om de beste te zijn. Bijvoorbeeld je tegenstander verslaan, of een toernooi winnen.
  • Prestatiedoelen: Prestatiedoelen zijn onafhankelijk van anderen en gaan om je eigen prestaties te verbeteren. Zo kun je je voornemen om een bepaald aantal aces in een wedstrijd te slaan.
  • Procesdoelen: Procesdoelen gaan om specifiek gedrag en niet zozeer om prestatie. Zo stelde Robin Haase het doel om op de juiste manier op gravel te glijden (klik hier voor het filmpje).

SMART doelen stellen

Nu je weet welke soorten doelen er zijn, moet je ze nog op de juiste manier kunnen stellen. Dit doe je door ze SMART te maken:

  • Specifiek: Een doel dat specifiek gedrag aangeeft, geeft de juiste richting van dat gedrag aan. Als het je doel is om je beter te concentreren kun je bijvoorbeeld als doel nemen om je iedere keer te focussen op de bal.
  • Meetbaar: Doelen moeten geëvalueerd kunnen worden, zodat je weet of er progressie wordt geboekt in het halen van een doel. Zorg er voor dat je die progressie kan meten.
  • Aantrekkelijk: Stel een doel op waar je veel voor over hebt om het te halen.
  • Realistisch: Zorg voor een doel dat je kan halen (maar dit hoeft geen makkelijk doel te zijn).
  • Tijdgebonden: Zorg voor een deadline waarop je doel kan worden bereikt.
Samenvattend, stel alle drie soorten doelen (resultaat, prestatie, proces) en maak deze doelen SMART!

En wat zijn jouw doelen? Laat ze hieronder achter en vertel me hoe je ze wil bereiken!

Referenties:

Kingston, K.M. & Hardy, L. (1997) Effects of different types of goals on processes that support performance. The Sport Psychologist, 11, 277-293.

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter