Tennis Tip Nr. 10 – Mentale training: Begin met Dankbaarheid

Tennis Tip 10 Mentale training Begin met Dankbaarheid

Een van de manieren om een goede prestatie in een wedstrijd of tijdens de training neer te zetten is door dankbaar te zijn voor het moment waarin je je bevindt. Met behulp van hersenscans is tegenwoordig zelfs wetenschappelijk bewezen dat een mentale instelling van dankbaarheid een positieve invloed heeft het functioneren van onze hersens.

Het gevoel van dankbaarheid heeft vrijwel altijd een kalmerend effect dat de spanning in je lichaam verlaagt. Dankbaarheid betekent per definitie dat je elke situatie waarin je verkeert ook daadwerkelijk accepteert. Het is moeilijk om je zorgen te maken over de toekomst of het verleden (zoals je loting of dat laatste verloren punt) wanneer je je bewust wordt van het groter geheel – je leeft en je bent iets aan het doen waarvan je houdt en waarbij je een gelegenheid hebt om iets nieuws te leren en beter te worden.

In tennis kan deze dankbaarheid je enorm helpen, zowel tijdens wedstrijden als tijdens de training. De volgende keer wanneer je klaar staat om aan een training te beginnen of een competitiewedstrijd te spelen, herinner jezelf eraan hoe gelukkig je eigenlijk jezelf kan prijzen dat je überhaupt in staat bent om er te staan. Of stel jezelf de vraag of je op dat moment liever ergens anders had willen zijn. Ik hoop dat je antwoord ‘nee’ zal zijn.

Hoe dankbaarheid een onderdeel van je mentale tennistraining te maken

Mijn advies is om een gewoonte te maken van ‘dankbaar zijn’. In zijn boek The Art of Happiness schrijft Dalai Lama het volgende: Je kunt positieve veranderingen in je leven aanbrengen. Elke dag, bij het opstaan in de ochtend, kun je een oprechte positieve motivatie ontwikkelen, waarbij je denkt: ‘Ik zal deze dag op een positieve manier benutten. Ik zou juist deze dag niet mogen verspillen.’ Overgaan naar een dankbare mentale instelling is een keuze dat een gewoonte kan worden. Begin elke wedstrijd en elke training door even stil te staan bij wat je klaar staat om te doen. Wees dankbaar.

Ik heb mezelf ook aangeleerd om dankbaar te zijn voor elk moment op de tennisbaan, wedstrijd of training. Vooral omdat gedurende een bepaalde periode blessures me belemmerd hadden om überhaupt te kunnen spelen, is het nu vanzelfsprekend voor me om dankbaar te zijn voor de gelegenheden die ik regelmatig heb om te spelen en te concurreren. Deze dankbaarheid heb ik een onderdeel van mijn mentale training gemaakt, en het helpt me nu om te focussen, in het moment te zijn en ontspannen te blijven.

En het mooie is dat nu mijn aandacht vooral gericht is op het plezier en de beleving van tennis waarvoor ik dankbaar ben, mijn wedstrijden ook veel vaker in winst resulteren. Wil jij ook mentale aspecten aan je tennis training toevoegen, begin dan door dankbaar te zijn.

Mentale training

Om een instelling van dankbaarheid te ontwikkelen, neem een paar minuten de tijd vóór een wedstrijd om je ogen dicht te doen en diep te ademen, terwijl je nadenkt over wat je zo leuk vindt aan tennis. Doe dit ook vóór elke training. Herken ook dat je weer voor een gelegenheid staat om te leren, beter te worden en te genieten van iets waarvan je houdt.

En wanneer het je ook lukt om gedurende een wedstrijd op moeilijke momenten of tijdens de wissel een gevoel van dankbaarheid te ervaren, dan zal je zelfs de meest spannende punten met autoriteit en volledig ontspannen kunnen spelen. Je zult ontzettend moeilijk te verslaan zijn, en meest belangrijk – je zult veel meer plezier beleven in het slaan van de bal. Er is geen tennis tactiek die daar tegenop kan! Dus wees dankbaar, voor elke wedstrijd en elke training.

Laat ons weten wat je van deze tip over mentale training vindt, klik hier om een reactie te plaatsen.

Tennis is een mentaal spel. Met de tennistips op deze website helpen wij je de best mogelijke resultaten te behalen. Kom regelmatig terug of abonneer je op onze wekelijkse tennis tips nieuwsbrief!

Labels:, , , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (7)

Laat een reactie achter

  • joop verhof

    |

    Een hele leuk idee, mijn manier is om tijdens een moeilijke wedstrijd, enorm te genieten van de een of
    twee backhands te er helemaal goed opzitten.
    Daar krijg ik altijd een heel goed gevoel van.
    Als de pot toch kansloos verloren gaat , houd ik me voor dat de wedstrijd heel goed is verlopen, en denk de volgende pot sla ik minstens 4 goede backhands.
    Verder heb ik me geleerd om geen slechte bal te spelen maar een minder goede bal, werkt ook zeker!
    groet en succes.
    jooop.

    Reply

  • Ajdin

    |

    Inderdaad Hans, mooie toevoeging met het voorbeeld van Agassi, dank je. Uit onderzoek blijkt trouwens ook dat voor elk kind dat succes bereikt door die EGO druk vanuit de ouderlijke kant, er minstens 9 zijn die met tennis voorgoed stoppen erdoor. En dan te bedenken dat ook die ene er niet gelukkig van wordt…
    Thanks voor je comments, groetjes,
    Ajdin

    Reply

  • Hans

    |

    Hoi Ajdin,
    Bedankt voor je reactie op mijn vraag.Het is inderdaad een lastige kwestie omdat het EGO een onbewust, automatische proces is en je de ware motieven nooit kunt achterhalen. je kunt een inschatting maken wat deze diepere motieven zijn, maar zeker weten doe je nooit.
    Je idee om er een regel van te maken spreekt mij wel aan; het hoort gewoon bij het spelletje. Ook de motivatie uit jezelf halen en niet uit de wereld om je heen, spreekt mij aan.
    Als het winnen en het goed spelen een goed gevoel geeft, is dit een prima motivator. Dan is je attitude, je best doen om beter het spel te spelen. Maar als het om een persoonlijk belang gaat en teleurstelling en prestiedrang dringen zich op, is het EGO aan zet. Je eigenwaarde laat je afhangen van je prestaties en dan gaat het om meer dan alleen beter worden in het spelletje.
    Opvallend is dat veel toppers vanuit het EGO, EGO-verlies of vanuit het EGO van een van hun ouders, meestal de vader, tot grote prestaties komen. Het levert ze echter geen geluk op. Agassi schreef in zijn boek over de druk van het EGO van zijn vader en hoe dit het plezier in het tennisspelen te niet deed, zijn EGO angst.

    gr Hans

    Reply

  • Ajdin

    |

    Bedankt voor je comment Hans! Prachtig, je zet me aan het denken.

    Ik ben zeker met je eens dat de drang naar winst vanuit EGO een grote motivator kan zijn. Naar mijn idee ligt het probleem echter in waar die EGO-drang naar winst nog meer voor zorgt. Dat zijn vaak stress en onzekerheid tijdens de uitvoering (het spelen zelf) – wat de kans tot winst weer verkleint, en sterke negatieve emoties bij verlies – wat de kans tot toekomstige winst ook verkleint. In die zin heeft die EGO-drang naar winst 1 postief effect, en 2 negatieve.

    Natuurlijk, voor mensen die de negatieve effecten ervan kunnen uitschakelen, werkt de EGO-drang zeker als motivator, maar a) ik denk niet dat vele dat kunnen, en b) misschien zou ik zelfs zover gaan te zeggen dat zo gauw men in staat is die negatieve effecten uit te schakelen – dat ze dan ook in staat zijn hun motivatie te putten uit iets anders dan resultaat van 1 wedstrijd (EGO-drang naar winst), bv. uit het groeien, leren, en een betere speler worden.

    De attitude die ik op spelers probeer over te brengen is dat ze de drang naar winst beschouwen als een regel van het spel (die moet er zijn, net zoals de scoretelling zelf), en dat ze de motivatie putten uit zichzelf (zo goed mogelijk worden in het speletje) ipv. uit de wereld om hun heen (beter worden dan iemand anders). Iemand zei ook een keer “don’t strive to play an excellent tennis match, strive to be an excellent tennis player”.

    Ik hoop dat dit nuttige input is op je vraag. Thanks again, groetjes, Ajdin.

    Reply

  • Hans

    |

    Hoi Adjin,
    Het is een andere mentale voorbereiding dan die van het EGO, die streeft naar winst en de ander verslaan. Vanuit het EGO kan veel energie en kracht ontstaan, een grote drive om te winnen. Hoe is dit met de meer spirituele mentale voorbereiding? Hou je dan nog voldoende scherpte voor de wedstrijd, word je er niet te ontspannen van en heeft het geen nadelige invloed op je reactiesnelheid.Vanuit een gelukzalig/dankbaar gevoel, wat je oproept voor de wedstrijd lijkt het motief om te willen winnen afgenomen. Vanuit het EGO motief, die nooit gelukkig is en altijd het idee heeft dat na het winnen het geluk komt is er een heel sterk motief namelijk ik wil gelukkig worden. We weten dat dat uiteindelijk een illusie is maar zolang je er in gelooft, helpt het je wel tot het bereiken van grote prestaties.
    gr Hans

    Reply

  • Ajdin

    |

    🙂 een goeie Marcel – na mijn opmerking tijdens de workshop… Toch neem ik vooral de praktisch bruikbare dingen mee van Dalai Lama – sommige andere aspecten kan ik nog niet helemaal in mee.. thanks voor je comments 😉

    Reply

  • Marcel

    |

    dat klinkt toch aardig spiritueel 🙂

    Reply