Mentale weerbaarheid: wat houdt het in?

Zoals de meesten van jullie, ben ik op het moment aan het uitkijken naar de eerstvolgende Grand Slam, Roland Garros. De heldhaftige vijfsetters, verassende uitslagen en de grote vraag: welke hoog geplaatste spelers overleven de eerste week en welke niet?

Als onderdeel van een van mijn college’s las ik een onderzoek van Markus Gerber en collega’s over mentale weerbaarheid. Ik moest gelijk denken aan Nick Kyrgios, de Australische tiener die het op Australian Open dit jaar moest opnemen tegen Andreas Seppi, de man die niemand minder dan Roger Federer in de ronde ervoor had uitgeschakeld. Deze wedstrijd leek in het voordeel van Seppi beslist te worden toen Seppi met twee sets tegen nul voor kwam, maar Kyrgios liet een kwaliteit zien die toptennissers moeten bezitten als ze achter staan: mentale weerbaarheid. Kyrgios hield dankzij zijn mentale weerbaarheid het geloof in een goede afloop en hij toonde zijn vechtlust. Hij won uiteindelijk in vijf sets van Seppi na een matchpoint overleefd te hebben (bekijk hier de samenvatting van deze wedstrijd).

Nick Kyrgios Mentale Weerbaarheid(Foto bron: http://bit.ly/19ftRhi)

Er zijn maar weinig spelers die terug kunnen komen van een grote achterstand. Alleen de spelers die deze mentale weerbaarheid hebben, kunnen zo’n wedstrijd nog omkeren. Mentale weerbaarheid is de kracht om overeind te blijven en te blijven presteren onder mentale druk en stress. De mentale druk heeft verschillende soorten: in het geval van Kyrgios stond hij twee sets tegen nul achter, maar ook een enkele spannende tiebreak kan mentale druk en stress met zich meebrengen.

Mentale weerbaarheid en moeilijke wedstrijden

Het onderzoek van Markus Gerber en collega’s heeft aangetoond dat mentale weerbaarheid helpt in het omgaan met stressvolle situatie die mentale druk veroorzaken. Mentale weerbaarheid is dus cruciaal bij moeilijke wedstrijden. Twee tips om deze mentale weerbaarheid te ontwikkelen zijn:

  • Probeer als je onder druk staat te visualiseren dat je onder deze druk uitkomt. Op het moment dat je een goede afloop voor je ziet, begin je erin te geloven en ga je beter spelen.
  • Blijf in het moment van de wedstrijd. Focus bij een achterstand dus alleen op het volgende punt en vermijd gedachten over het verleden (waarin je een set verloor bijvoorbeeld) of over de toekomst (als ik twee punten verlies, verlies ik de wedstrijd).

Dus ook al sta je achter of is de wedstrijd enorm spannend, dankzij je mentale weerbaarheid overleef je deze situaties! Maar nu de grote vraag: Wat is mentale weerbaarheid? Wat is het volgens jou? En hoe weet je of je het hebt? Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Laat hieronder een reactie achter!

Bekijk hier al onze artikelen over mentale weerbaarheid…

Referenties:

M. Gerber, S. Brand, A.K. Feldmeth, C. Lang, C. Elliot, E. Holsboer-Trachsler, U. PĆ¼hse (2012). Adolescents with high mental toughness adapt better to perceived stress: A longitudinal study with Swiss vocational students. SciVerse ScienceDirect Journals, 54, 808-814.

Labels:,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter