Met koolhydraten op naar de overwinning

We kennen het allemaal. Een belangrijk toernooi staat voor de deur. Is er dan een manier om te zorgen dat je goed fit bent aan de hand van je eetpatroon voor, tijdens en na de wedstrijden? Hierbij een tip vanuit de wetenschap.

Veel studies tonen aan dat het eten van koolhydraten zorgt voor verhoogde fysieke capaciteiten en verbeterde motorische vaardigheden. Een belangrijke vraag is dan: Werkt dit ook in de tenniswereld?. In de studie van Gomes en zijn collega’s (2014) is gekeken naar het effect van koolhydraten op hormonen, het immuunsysteem en perceptuele reacties tijdens een langdurige tenniswedstrijd.

Effecten van koolhydraten

Het eten van koolhydraten kan drie verschillende effecten hebben op jou als tennisser, namelijk:

  • Het zorgt voor een verminderde waarde cortisol.
  • Het houdt de bloedsuikerspiegel stabiel tijdens de wedstrijd.
  • Het heeft invloed op de waardering van de waargenomen inzet.

Eerste effect: Verminderde waarde cortisol

In de studie van Gomes en zijn collega’s (2014) werd een verminderde waarde van cortisol gevonden, na het eten van veel koolhydraten, in het speeksel van de tennissers tijdens de wedstrijd. Cortisol is een belangrijk hormoon in het menselijk lichaam dat ook wel bekend staat als het stresshormoon. Het heeft een rol bij het verteren van voedsel, het afweersysteem en het slaap-waakritme.

Er zijn veel verklaringen mogelijk voor het verminderde niveau van cortisol, maar de verklaring die door de auteurs het meest waarschijnlijk gevonden wordt is dat de activatie van de HPA-as door het eten van veel koolhydraten verminderd wordt. De HPA-as regelt de reacties die ontstaan bij het ervaren van stress en wordt ook wel het stresssysteem genoemd. Bij een verminderde activatie ben je dus resistenter tegen stress, waardoor je een betere reactie in het spel hebt.

Tweede effect: Bloedsuikerspiegel

Een andere uitkomst die werd gevonden was dat de bloedsuikerspiegel stabieler bleef bij het nuttigen van koolhydraten voor de wedstrijd. Echter kon niet gevonden worden wat hier precies het resultaat van zal zijn, aangezien tijdens tenniswedstrijden de bloedsuikerspiegel over het algemeen relatief gelijk blijft. Toch wordt er met de kennis van andere studies gesteld dat deze verhoogde bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid tijdens de wedstrijd, weer een pluspunt dus!

Derde effect: Waardering van de waargenomen inzet

Als laatste werd er ook nog een klein verschil gevonden in de waardering van de waargenomen inzet van jou als tennisser zelf. Dit kan praktische gevolgen hebben. Wanneer je zelf het gevoel hebt minder moeite te doen voor de juiste ballen zorgt dit voor een enorm goed gevoel!

Dus, wat te doen voor een lange dag tennis?

Wanneer er dus gekeken wordt naar het voedingspatroon voor een belangrijke lange wedstrijddag lijkt het erop dat het eten van koolhydraten wel degelijk een positief resultaat heeft op psychische en perceptuele aspecten van de speler. Dus wat doe jij bij de eerstkomende competitiedag? Beginnen met een bord havermout? Of neem je misschien een extra banaan mee?

Wat eet jij voordat je gaat spelen? Zijn het inderdaad koolhydraten? Laat het ons weten, laat hieronder een reactie achter.

Referenties:

Gomes, R. V., Moreira, A. Coutts, A. J., Capitani, C. D., & Aoki, M. S. (2014). Effect of carbohydrate supplementation on the physiological and perceptual responses to prolonged tennis match play. Journal of Strength and Conditioning Research, 28, 735-741.

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter