Mindfulness leidt je naar beter tennis

Mindfulness-Djokovic

Novak Djokovic is al een tijdje de onbetwiste nummer 1 van de wereld. Hij heeft bijna net zoveel punten op de ATP ranglijst als nummer 2 Andy Murray, en nummer 3 Stan Wawrinka bij elkaar! In een artikel van The Huffington Post geeft hij een belangrijke oorzaak voor zijn succes: mindfulness.

Mindfulness is een nieuw concept binnen de tennispsychologie. Het bestaat voornamelijk uit meditatietechnieken die je kunnen helpen om eerder in de flow te komen (Kee & Wang, 2008). Mindfulness is namelijk een vorm van loslaten: het zorgt ervoor dat je aandacht naar het hier en nu gaat en de dingen accepteert zoals ze zijn, ook als het gaat om negatieve gedachten. Djokovic mediteert bijvoorbeeld iedere dag 15 minuten. Hij zegt dat de meditatie ervoor zorgt dat negatieve gedachten vaker worden losgelaten, doordat hij ze accepteert.

Mindfulness in tennis

Waarom werkt het voor je tennisspel? Er wordt veel effectiever gereageerd op negatieve gedachten op de baan. Veel spelers proberen die de baas te zijn en dit kan veel energie kosten. Mindfulness leert je om deze gedachten en emoties te observeren, zonder die te hoeven veranderen. Als ze negatief zijn en toch geaccepteerd kunnen worden, hoeft er ook geen energie te worden gebruikt om ze te veranderen. Deze energie zou je weer kunnen gebruiken voor belangrijkere zaken op de baan, bijvoorbeeld concentreren of je intensiteit reguleren.

Dus als jij je tennisspel met mindfulness wilt verbeteren:

  • Ga mediteren! Via Youtube vind je allerlei soorten meditaties die je kan doen, vanaf vijf minuten tot een uur.
  • Probeer op de baan negatieve gedachten te accepteren in plaats van tegen te vechten. Op deze manier verspil je geen energie.

Heb je ervaring met mindfulness in je eigen tennisspel? Hoe ga jij om met negatieve gedachten? Geef een reactie onderaan dit artikel!

Referentie

Kee & Wang. (2008).
Relationships between mindfulness, flow dispositions and mental skills adoption: a cluster analytic approach. Psychology of Sport and Exercise, 9, 393-411.

Labels:,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter