Tennis Tip Nr. 35 – De strategie van Wedstrijdgericht Trainen

Spannende punten in wedstrijden: het zijn de momenten waarop we allemaal wel eens fouten begaan die we normaal nooit zouden maken. Pure tennis psychologie. Bij mij is het de scorende forehand. In trainingen of oefenwedstrijden geen probleem, maar op momenten wanneer de spanning toeslaat verlies ik telkens de controle.

Overgang van trainen naar wedstrijden spelen is een van de grootste uitdagingen voor spelers, en het kan ook vrij frustrerend zijn. We benadrukken winst dusdanig dat we zelden de bereidheid en het geduld kunnen opbrengen om uit onze comfort zone te stappen en ook in wedstrijden ons spel te durven aanpassen. Zo gauw foutjes er insluipen en het belangrijk wordt in een wedstrijd, slaat de faalangst toe en vervallen de meesten van ons in onze oude spelpatronen en –bedoelingen. Maak de voorbereiding op deze overgang van trainen naar wedstrijden daarom een onderdeel van je tennis strategie.

De psychologie van wedstrijden

Het eerste wat je kan doen om de pyschologie van wedstrijden onderdeel te maken van je tennis strategie is door op lange termijn te denken. Heeft je spel een belangrijke aanpassing nodig, vraag jezelf dan af of je bereid bent geduldig genoeg te zijn om die aanpassing te maken. Ben je bereid om het risico te nemen een aantal wedstrijden te verliezen om je spel op lange termijn te verbeteren?

Strategie is denken op lange termijn

Voor sommige spelers zal een besluit om vrijuit te spelen ongeacht het resultaat, zo bevrijdend zijn dat ze het positieve effect ervan direct zullen ervaren. Voor anderen zal het een langere weg zijn, met een aantal frustrerende verliespartijen onderweg.

Desalniettemin, het besluit om met je tennis strategie bezig te zijn en op lange termijn te denken is zeker nodig om een punt te bereiken wanneer je comfortabel zal zijn met je nieuwe techniek, tactiek, of bepaalde mentale aspecten van je spel.

Heb je de bereidheid en het geduld om je tennis psychologie aan te passen, en durf je vrijuit je nieuwe tenniskwaliteiten te tonen ook in wedstrijden, dan is de volgende, en laatste stap, wedstrijdgerichte training. De meeste topspelers zijn het erover eens dat het simuleren van wedstrijdspanning tijdens trainingen zeer waardevol kan zijn. Maak wedstrijdgericht trainen dus ook een onderdeel van je tennis strategie.

Train creatief

Het is winterseizoen nu ik deze tip schrijf en ik ben druk bezig om mijn forehand aanvallender en vaster te maken, een van mijn strategische tennis doelen. Naast de wekelijkse groepstraining speel ik ook nog een keer per week met een aantal jongens met wie de nadruk vooral ligt op het simuleren van echte tenniswedstrijden. We spelen met verschillende vormen van puntentelling, en we spelen serieus. Nog steeds verval ik op bepaalde momenten in mijn standaard verdedigende spel aan de forehand kant, maar de periodes in de wedstrijd waarin mijn aanvallende forehand het spel leidt zijn elke week langer.

Er zijn verschillende manieren om wedstrijddruk ook tijdens trainingen te simuleren. Spreek bijvoorbeeld met je sparringpartner af dat een game of een set met maar 1 service uitgeserveerd moet worden. Of maak een regel dat je het punt automatisch verliest zo gauw je een backhand slice slaat (in geval je er aan werkt om een topspin backhand te ontwikkelen). Met een beetje creativiteit zijn er genoeg opties. Kortom, tennis strategie: werk bewust aan je ontwikkeling, train ook wedstrijdgericht, en je zult op lange termijn de vruchten plukken.

Laat ons weten wat je van deze tip vindt, klik hier om een reactie te plaatsen, of kijk verder voor meer tennistips op het gebied van tennis psychologie en tennis strategie.

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (4)

Laat een reactie achter

  • Ajdin Kolonic

    |

    Dank voor je reactie Klaas. Kijk ook eens op http://www.slimtennis.nl/mental-coaching/. Veel clubspelers zijn zoals jij geintereseerd om zelf actiever bezig te zijn met de ontwikkeling van hun spel op tactisch en mentaal vlak. Daarom bied ik ook coaching sessies aan. Het is naar mijn mening een kwestie van veel wedstrijden, indien je weet waar op te letten en waar aan te werken. En dat kunnen we in een coaching sessie BASIS al duidelijk krijgen. Lees de informatie erover en laat me weten als je vragen hebt. Groetjes, Ajdin

    Reply

  • Klaas

    |

    Zelf ervaar ik het ook als frustrerend dat het trainingsniveau in een wedstrijd niet kan worden waargemaakt. Waar train ik dan voor. Allemaal een kwestie van ontspannen blijven, niet verkrampen, niet in je racket knijpen etc.
    Ik zou benieuwd zijn hoe de toppers ervoor zorgen dat zij relaxed blijven, zelfs in een stadium met kijkers en misschien op achterstand in het spel.
    Moet er een sportpsycholoog aan te pas komen?
    Ik lees graag wat daarover bekend is en leer graag van de ‘federers’ in deze wereld.
    Is het echt alleen een kwestie van veel wedstrijden spelen?
    Ook als clubspeler wil ik immers graag iemand die deskundig naar mijn spel kijkt en tips geeft voor een training ter verbetering.
    Wat is wijsheid?

    Reply

  • Orvin

    |

    Ik vind het een waardevolle tip. Want alleen door wedstrijdmomenten te simuleren kun je je voorbereiden op echte wedstrijden. Ik heb in de afgelopen twee jaar bijna geen wedstrijden gespeeld. Hierdoor mis ik de wedstrijdritme. Door wedstrijdsimulatie kan ik me voorbereiden. Maar het echte werk doet zich voor door toernooien te spelen.

    Reply

  • Jair

    |

    In de praktijk blijkt dit niet altijd haalbaar ook al spreek je van minimaal niveau 5, mensen willen helaas te vaak tennissen voor de gezelligheid en het ‘leuk’ houden. Mijn favoriete oefening is een tie break tot de 3 spelen en de verliezer doet 10 push ups, zo krijg je mentale druk of inspelen met 1 bal en als je hem fout slaat moet je hem sprintend halen ook als je hem fout achter de baseline slaat van de andere!

    Reply