Tennis Tip Nr. 26 – Gebruik Boosheid om je Focus te vergroten

Tennis Tip 26 Gebruik je Boosheid om je Focus te vergroten

Vaak wordt aan me gevraagd of boos worden tijdens een wedstrijd oké is, of juist niet. Boos worden kan zeker helpen, maar spelers moeten wel leren hoe ze hun ego opzij kunnen zetten om die boosheid effectief te kunnen gebruiken om hun focus te vergroten.

Er zijn voorbeelden van spelers die door middel van kwaadheid juist hun focus terug vinden en beter gaan spelen. Toch denk ik dat er veel meer voorbeelden zijn van spelers die hun eigen tennis focus saboteren op moment dat ze boos worden.

Waar worden we kwaad door op de tennisbaan?

Meestal is een deuk in je ego de oorzaak. Deze deuk komt vaak bij het maken van een fout op een cruciaal moment in de wedstrijd. Negatieve emoties ontstaan omdat we op dat moment denken dat we falen, en dus dat we de verwachtingen van onszelf of van anderen niet nakomen. Gevolg: opwinding en kwaadheid. Als we dit niet goed sturen richting een nuttige tennis focus, dan gaat het ook nog eens over in stress en frustratie, met alle gevolgen van dien.

Kwaad worden kan je helpen om je focus te vinden!

Waarom gaan sommige spelers juist beter spelen als ze kwaad worden? Om die vraag te beantwoorden, laten we eerst naar het onderstaande voorbeeld kijken.

Stel, Jan speelt tegen iemand van wie hij eerder heeft gewonnen, en weet dat hij normaliter ook nu zou moeten winnen. Toch staat hij in de eerste set 4-3 achter, worstelt met zijn focus en speelt, vanuit zijn perspectief, slecht. Op 4-3 en nadeel wordt een lange rally gespeeld en mist Jan een forehand, normaal zijn wapen, en staat het 5-3. Hij schreeuwt het uit op dat moment, Kom ooop! Wat is dit!?.

Zijn schreeuw bevat echter geen tekenen van verslagenheid en hopeloosheid, maar juist van extreme strijdlust en vastberadenheid. Jan is helemaal geabsorbeerd door de partij, zet zich 100% in bij elk punt, en daagt zichzelf uit om zijn spel aan te passen. De volgende game speelt hij nog agressiever, met meer focus op zijn spel, en er komt waarschijnlijk geen andere uitbarsting, tenzij het weer fout gaat op een belangrijk punt.

In dit voorbeeld heeft Jan’s woede een positieve reactie bij hem veroorzaakt. Zijn intensiteit en focus is groter, hij beweegt beter, en is ontspannen genoeg om voor zijn shots te gaan. Voor Jan WERKT boosheid! De bron van zijn kwaadheid zijn niet onrealistische verwachtingen en hopeloosheid, maar uitdaging en strijdlust. Jan’s woede heeft een positief effect op zijn intensiteit en focus.

Helpt woede jou om te focussen?

De vraag die jij je moet stellen is of woede voor jou werkt. Veroorzaakt boosheid bij jou een positieve reactie waarbij je beter gaat focussen, en je intensiteit vergroten? Of overspoelt woede je hoofd met negatieve gedachten? Dit laatste is erg gevaarlijk, want in combinatie met boosheid en negativiteit gaat je lichaam hoge hoeveelheden cortisol aanmaken in je hersens, dat weer er voor zorgt dat je spieren gaan verkrampen. En we weten allemaal wat het effect is van verkrampte spieren op onze slagen.

De beste tennis focus die je kan hebben is wanneer je zo geconcentreerd bent, dat je helemaal geabsorbeerd wordt door de strijd met je tegenstander. De kans is groot dat je op deze momenten ook in een toestand zal verkeren dat tennis flow genoemd wordt. Zie daar de uitdaging en lol van in, en ga voor je shots.

Andre Agassi zei een keer iets heel moois over kwaadheid en focus:
Er is een tijd om te genieten van mooie slagen, en een tijd om boos te worden over wat er gebeurde; maar die tijd is nooit wanneer je op de baan staat. De vraag die je jezelf moet stellen, en beantwoorden, is hoe je deze wedstrijd het moeilijkst kan maken voor je tegenstander, want hij worstelt net zo erg als jij. Hij moet jou verslaan, en jij moet hem verslaan, en de enige manier om dat te doen is om alleen op het eerstvolgende punt te focussen. Eigenlijk is het een vrij diepzinnige eenvoud.

Agassi, in het bijzonder, is een meester geworden in het letterlijk wegdraaien van fouten. Toppers die tennis psychologie volledig beheersen weten hoe destructief woede kan zijn. Ze doen er alles aan om negatieve emoties weg te houden.

Probeer zelf ook alle negatieve emoties van de baan af te houden. En als je een keer uitbarst, zorg in ieder geval dat je die energie stuurt richting een intensievere focus en strijdlust. Hou je ego onder controle en je boosheid zal ook voor jou werken. Je intensiteit en je focus zullen er scherper door worden.

Laat ons weten wat je van deze tennis tip vindt, klik hier om een reactie te plaatsen.

Labels:, , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (5)

Laat een reactie achter

  • Evelyn Podzimek

    |

    Hoi Adjin,

    Dank je wel voor al je interessante tips.
    Ik heb in de wedstrijden bij mijn kids gezien, dat boosheid zowel positief als negatief kan werken. Leuk, dat je ook de positieve kant van boosheid belicht!

    Groetjes,
    Evelyn

    Reply

  • Ajdin

    |

    Hoi Gijs, dank je voor je reacties.

    Tactisch zou ik je niet aanraden om de fout van de tegenstander af te wachten als je zo graag de leiding neemt en de punt af wil maken.

    Een technische tip voor je is om te focussen op de uitvoering op die scoringsmomenten – op tijd bij de bal zijn, gefocust kijken, en er juist voor gaan (maar dan met een ontspannen uitzwaai).

    En de mentale tip, zoals hierboven ook aangegeven, als je toch nog een fout maakt, vergeef jezelf direct, en denk aan wat je gaat doen bij de volgende punt.

    Succes en groetjes,
    Ajdin

    Reply

  • gijs

    |

    Een tip hoe ik beter de rust kan vinden en de tegenstander de fout laten maken.

    Reply

  • gijs

    |

    Ik vind het niet moeilijk om mijn gedachte erbij te houden, maar ik wil altijd te graag het punt afmaken. Daar ben ik niet zo goed in en sla ik vaak mis terwijl ik het punt makkelijk kan winnen.

    Misschien een tip?

    Reply

  • eric

    |

    over het algemeen is mijn focus tijdens het spel totaal gericht op het volgende punt en hoef ik niet boos te worden, wat de uitkomst van het volgende punt ook is.
    één keer ben ik boos geworden toen ik tijdens een wedstrijd te veel over de uitkomst aan het denken was, niet meer allert reageerde, voor mijn gevoel stond te flierefluiten op de baan. mijn partner sprak na elk punt slechts sussende woorden, maar met mijn woede uitbarsting gaf ik mezelf een schop onder de kont, waardoor ik de volgende punten er weer helemaal bij was.
    op zulke momenten kan boosheid dus voor me werken, maar mijn voorkeur licht bij gefocust, geconcentreerd en rustig op de baan te staan en vooral plezier als motivator te gebruiken

    Reply