Tennis Tip Nr. 29 – Houd je Focus in het Nu

Tennis Tip 29 Houd je Focus in het Nu

Multi-tasking is een populaire term tegenwoordig. We worden geacht veel ballen in de lucht te kunnen houden. Daarbij nog de onuitputbare bron van afleidingen, internet. Internet op mobiele telefoons, Facebook op mobiele telefoons. Zo veel om over na te denken.

Niet gek dat je focus in het moment houden zo moeilijk is tegenwoordig, zowel naast als op de tennisbaan. Wat tennis betreft in ieder geval, als je op alle momenten je beste spel tevoorschijn wil kunnen halen, dan is de vaardigheid waarbij je je focus in het NU houdt, cruciaal!

Ik heb van vele spelers gehoord dat het ontwikkelen van een goed concentratievermogen een van de grootste uitdagingen is voor spelers. Hoe kun je nou niet aan de score denken? Of hoe houd ik toch mijn focus bij één punt terwijl er van alles in de wedstrijd en naast de baan gebeurt?

Persoonlijk denk ik dat tennis focus zo’n grote uitdaging is voor spelers omdat ze nooit geleerd hebben hoe ze eraan kunnen werken. Van jongs af aan wordt er bij tennis vooral op techniek gehamerd. Maar een geconcentreerde geest heeft net zoveel training nodig als dat je lichaam nodig heeft gehad om de tennistechniek aan te leren. Gelukkig hoeft deze focus training niet perse op de tennisbaan te gebeuren.

Wat is focus/concentratie bij tennis?

Je focus houden in het NU is een mentale toestand waarbij je aandacht alleen gericht is op hetgeen dat relevant is op dit huidige moment. In deze tennis focus zijn je gedachten niet bij je kantoor, thuis, je ranking, je imago, reputatie, of zelfs bij de score. Kortom, je gedachten zijn niet in de toekomst, niet in het verleden, en ook niet bij dingen die niet relevant zijn voor de ACTIE die je nu moet verrichten.

Om je focus in het NU te houden zorg je dat je gedachten alleen gericht zijn op hetgeen jij zelf op dit moment onder controle hebt. Dat zijn je intensiteit, je houding, je lichaam, en je intentie. In tennistaal: je goed inbeelden waar je de bal gaat slaan, zorgen dat je lichaam los en voorbereid is, en strijdlustig maar vol beheersing de bal afwachten.

Hoe ontwikkel je deze tennis focus?

Ik ben op dit moment (gezien vanaf het schrijven van deze tip) een online zomercursus aan het volgen aan de University of Pennsylvania, over de Foundations of Positive Psychology. Een cursus over de psychologie achter succes en geluk. Keer op keer wordt tijdens deze cursus het belang benadrukt van mindfulness meditation, oftewel aandacht/focus-training. Ik was me al een tijd bewust van de voordelen van meditatie, maar ik zie mezelf nu eenmaal niet als een mediterend type.

Tot mijn verbazing ontdekte ik in deze cursus dat mindfulness meditatie niet perse op de typische manier gedaan hoeft te worden, elke dag uren op je knieën. Een vorm van mindfulness meditatie, en een uitstekende manier om je focus te trainen, is simpelweg dagelijks je aandacht vaker richten op je fysieke gevoel. Terwijl je naar het werk gaat, of op het werk bent, probeer bewust te zijn van je lichaam, op een niet-oordelende manier. Voel bijvoorbeeld het gevoel in je billen terwijl je zit, of let op je voeten terwijl je loopt, of wees bewust van je ademhaling.

Als tweede, probeer ook langer je focus te richten op fysieke dingen om je heen. Voordat je aan een wedstrijd begint, probeer bijvoorbeeld de bewegingen van andere mensen bewust en wat langer te volgen, of doe hetzelfde als je een bal ziet stuiteren over de baan, volg het BEWUST. Haast je niet, probeer juist je rust te vinden door dit te doen. Je zult verbaast zijn hoe nuttig het kan zijn voor dde ontwikkeling van je focus-vermogen om objecten en mensen om je heen bewust en lang met je aandacht te volgen.

Als laatste, en waarschijnlijk ook het meest belangrijke, wanneer je gedachten tijdens deze focus trainingssessie toch beginnen te dwalen naar het heden of de toekomst of simpelweg naar iets wat niet relevant is voor het proces waarin je nu zit, ACCEPTEER dat en richt je gedachten op een VRIENDELIJKE en zachte manier weer op het object of activiteit waar je op geconcentreerd was.

Een voorbeeld: stel je bent aan het fitnessen, je bent aan het bankdrukken, adem dan heel bewust in en uit, voel je armen op en neer gaan, en focus alleen op het proces van het bankdrukken zelf. Als je tussen de series van herhalingen aan het rusten bent en je begint opeens na te denken over wat je morgen allemaal moet gaan doen; glimlach dan even, erken dat je even weg was met je gedachten, en vraag jezelf weer om met je focus bij het bankdrukken te blijven. Hetzelfde geldt voor koken of zelfs autorijden.

Er zijn talloze momenten gedurende de dag waarop je in staat bent om je focus te trainen. Oefen dit regelmatig, en je zult steeds vaker ook op de baan de kracht van deze mentale training beginnen te voelen. Je zult meer het gevoel van controle hebben, en ook vrijer en meer ontspannen spelen. En voor je het weet zul je ook vaak van de baan lopen, jezelf vol verbazing afvragend hoe je zo snel met 6-0 6-0 hebt kunnen winnen ;).

Laat ons weten wat je van deze focus tennistip vindt, klik hier om een reactie te plaatsen. Bekijk ook eens onze andere tennistips op het gebied van psychologie en tennis strategie.

Labels:, ,

Trackback van jouw site.

Reacties (7)

Laat een reactie achter

  • Ajdin Kolonic

    |

    Dank voor deze reactie Ron. Je geeft een heel mooi voorbeeld voor de lezers hoe simpel en effectief deze tip in praktijk te brengen. Dank je!

    Reply

  • ron

    |

    Ik zie veel spelers om me heen die moeite hebben om “in de wedstrijd te zitten”. Snap ik wel als je dit heel groot maakt. Ik zit zelf nooit in de wedstrijd, maar alleen in het volgende punt. Voor mij werkt dit heel simpel.
    Om in het hier en nu te komen kijk ik bij de return heel geconcentreerd naar mijn tegenstander en vraag me 1 ding af: hoe gooit hij de bal op. Dit is voldoende om de rest te vergeten. Het enige wat ik hoef te doen is kijken naar de opgooi in de wetenschap dat ik daarna moet retourneren.
    Bij mijn eigen service visualiseer ik op een aantal ijkpunten mijn service. Waar gooi ik ‘m op, hoe diep ga ik door m’n knieen, wat is de baan van mijn racket en hoe raak ik de bal. Ik serveer pas als ik deze dril heb doorlopen.

    Reply

  • Marc

    |

    Mooi stukje, eigenlijk vreemd he dat het mentale aspect niet of nauwelijks wordt getraind.. Ik probeer me een stukje eigen te maken mbt enkele rituelen die dan hopelijk onbewust , bewust zullen gaan plaatsvinden. Mooi doel voor 2013. Ajdin bedankt voor de leuke en nuttige nieuwsbrieven in 2012.

    Reply

  • Ajdin

    |

    Hoi Joris,

    Thanks voor je reactie. Inderdaad, in staat zijn je level van focus niet aan toeval over te laten is een belangrijk aspect van mentaal tennis.

    Om al scherp te zijn bij het begin van een wedstrijd is je wedstrijdvoorbereiding cruciaal. Neem een half uur om je spullen voor te bereiden, rustig in te lopen, eventueel te rekken, explosievere oefeningen te doen. Ik doe ook een beetje schaduw-tennis zoals ik het noem – zonder bal gewoon met racket bepaalde slagen nabootsen, met reele intensiteit in het voetenwerk.

    Focus vervolgens tijdens het inspelen op ontspannen slaan, en eventueel iets specifieks zoals de bal bij het slaan, of de voetenwerk van de tegenstander. Als laatste, wanneer de wedstrijd eenmaal begint, verwacht niet zo intensief en ritmisch te zijn als bij een stand van 6-3 2-2 bijvoorbeeld. Accepteer en vertrouw het feit dat je intensiteit, focus, timing, en ritme sowieso nog gaan groeien gedurende de partij.

    Creer een ritueel van je wedstrijdvoorbereiding, doe het consistent, en je zult zien dat de begin games jouw kant op zullen vallen.

    Hoop dat je hier iets mee kan.

    Groetjes,
    Ajdin

    Reply

  • Joris Dumoulin

    |

    Prima tip, na het lezen van ‘Mindset’ begreep ik pas hoe belangrijk het mentale aspect in het tennis is. Deze stukje laat uitstekend zien hoe je je goed kunt blijven focussen!
    Merk zelf dat ik wedstrijden vaak matig begin, en dat ik daarna pas lekker sta te spelen. Enige tips om wedstrijden goed te beginnen?

    Reply