Tennis Tip Nr. 23 – Laat het Voorgaande Punt Los

Tennis Tip 23 Laat het Voorgaande Punt Los

Een punt verliezen, vooral door een ongedwongen fout, is een van de meest frustrerende aspecten van tennis. Het kan gevoelens van teleurstelling, boosheid, wanhoop, en zelftwijfel veroorzaken. Elk moment loop je het risico in dat vicieuze cirkel te vervallen waarin je gaat nadenken wat had kunnen gebeuren als je dat vorige punt had gewonnen.

Zulke negatieve gedachten zijn altijd een val. Ze helpen je niet. Wat de score ook is, het beste wat je kunt doen is het voorgaande punt loslaten en concentreren op het volgende punt. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Toch, met een stukje bewustwording en een Slim Tennis tip kun je leren om je focus bij één punt te houden. Hieronder eerst een verhaal over mijn eigen bewustwordingsproces.

Vroeger, toen ik toernooien en competitie speelde, was winnen heel belangrijk voor me. Ik weet niet meer zo goed waarom en hoe, maar bij elke wedstrijd lukte het me toen om een grote druk op mezelf te zetten, druk die bij elke ongedwongen fout een emotionele uitbarsting bij me veroorzaakte.

Op een gegeven moment kwam er een periode in mijn leven waarin tennis een lagere prioriteit had en ik dus nauwelijks speelde. Geen toernooien en geen competitie. Na 2-3 jaar begon ik weer onrustig te worden bij het kijken naar tenniswedstrijden op TV, herinnerde me hoe gek ik eigenlijk ben op het spelletje en besloot weer regelmatig te gaan spelen.

Ik schreef me direct in voor een toernooi. De eerste twee wedstrijden van dat toernooi zijn al vervaagd uit mijn geheugen. De derde wedstrijd, kwartfinale, niet. Ik speelde tegen een jonge categorie-3 speler van 19 jaar en ik zag vanaf het begin dat hij eigenlijk meer in huis had dan ik. Ik weet nog dat ik de hele wedstrijd zijn forehand bewonderde.

Tegelijkertijd viel het me op dat hij bij het missen van een makkelijke bal nog lang erna erover bleef praten tegen zichzelf. Zelfs na de wedstrijd had hij het over specifieke missers en hoe bepalend ze waren voor de wedstrijd. Ik won 6-3 6-2.

De reden waarom deze wedstrijd me zo goed is bijgebleven is omdat het een bewustwording voor me was. Ik herkende mezelf heel erg in die jonge speler. Ik maakte me ook altijd zo druk om verloren punten die ik als ‘kansen’ zag, alsof ze zo bepalend waren voor een wedstrijd.

Ik vroeg me toen ook bewust af waarom ik dat gedrag in deze wedstrijd NIET vertoonde!? Ik besefte dat ik me geen moment zorgen had gemaakt over het verliezen van deze wedstrijd. Ik hoefde mezelf niks te bewijzen. Dit was mijn eerste toernooi na zoveel tijd. Niemand wist dat ik een toernooi speelde, en niemand die ik kende kwam kijken naar mijn wedstrijd. Kortom, er was helemaal geen druk. Ik genoot letterlijk van elk moment, en ik kan me herinneren dat het volgende door mijn hoofd ging elke keer na een makkelijke misser: ooh, ik heb zo zin om zo’n punt weer te spelen, om ‘m dan goed te slaan. En ik ging weer gefocust en glimlachend aan de baseline staan.

Mijn bewustwording: hoe geweldig zou het zijn om zo vrij en in het moment te kunnen spelen zelfs als de wedstrijd wél voor me belangrijk is en als alle mensen die belangrijk voor me zijn, toekijken? Dat was het doel dat ik toen voor mezelf had gesteld. Nu kan ik met plezier zeggen dat elke wedstrijd die ik speel zó vrij en zó relaxed is.

Tennis Tip: Stukje Bewustwording

Wil jij ook in staat zijn om dat laatste punt los te laten en zo vrij mogelijk te spelen? Bekijk dan eens de volgende tennis tip:

  1. 1. Begin door je af te vragen hoe belangrijk een partij voor je is en waarom!
  2. 2. Besef ook dat één enkel punt het resultaat van een wedstrijd nooit kan bepalen (tenzij het een matchpoint betreft natuurlijk). Het heeft dus helemaal geen zin om stil te blijven staan bij één misser.
  3. 3. Als laatste, van het stukje bewustwording, besef dat zelfs topspelers punten, games, en sets verliezen. Ze missen zelfs makkelijke ballen! Accepteer dat jij ook fouten zal maken en punten zal verliezen in elke partij

SLIM Tennis Tip

Ben je je eenmaal bewust geworden van je tennis psychologie? Ga vervolgens aan de slag om voor jezelf een ritueeltje te creëren dat je gaat helpen om te focussen en mentaal snel te herstellen na een misser. Als tennis tip geef ik je mijn ritueel mee:

  1. 1. Een glimlach :). – Dit helpt me om te ontspannen.
  2. 2. “Alright.” Of “Okay.” (meestal niet hardop uitgesproken) – Hiermee herinner ik mezelf dat ik deze misser direct moet accepteren.
  3. 3. “Let’s play man, let’s play.” (meestal wél hardop uitgesproken) – Dit associeer ik met mijn beste spel. Dit zeg ik namelijk constant tussen de punten door als het wel lekker gaat.
  4. 4. Uitspreken (niet hardop) van de stand in de game waarnaar ik streef, na het spelen van de eerstvolgende punt. Dus bij nadeel zou dat zijn: “Deuce, let’s get to deuce.” – Hiermee hou ik mijn aandacht bij één punt, en denk ik niet verder dan dat.
  5. 5. Mezelf inbeelden hoe ik het volgende punt een mooie degelijke service of een dwingende return sla. – Dit helpt me om te concentreren op wat NU moet gebeuren.

Voel je vrij om iets van mijn methode over te nemen, maar zorg in ieder geval ervoor dat het een ritueel wordt, iets wat je altijd op dezelfde manier doet. En probeer zowel actiewoorden als visualisaties in je ritueel te gebruiken.

Met dat stukje besef en je nieuwe ritueel zal een ongedwongen fout je nooit meer uit je ritme halen. Je zal simpelweg je ratio geen moment de kans geven om je in een negatieve gedachtepatroon te trekken.

Help ons om deze tennis tip te verbeteren, klik hier om een reactie te plaatsen.

Iedere tennis tip op deze website helpt je een stukje sterker en beter te worden op de baan. Abonneer je op onze nieuwsbrief om deze tennistips automatisch in je mailbox te krijgen.

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (2)

Laat een reactie achter

  • Ajdin

    |

    Hoi Ruud, thanks voor de reactie. Interessante opmerking.. Moeilijk om op basis van een korte reactie een analyse te maken.

    Wel wil ik je deze vraag stellen: HOE kun je wedstrijden leuk en bevrijdend voor jezelf maken?

    Hopelijk besluipt het antwoord op deze vraag je net zo plots als dat benauwende gevoel.

    Groetjes,
    Ajdin

    Reply

  • ruud

    |

    hi,
    ik lees hier veel over de invloed van gedachten..
    als ik mezelf observeer, op de baan, neem ik niet waar dat mijn gedachten een negatieve invloed uit oefenen op mijn actie’s. ik ben zelfs in staat de gedachtenknop periode’s uit te zetten. toch loopt de kwaliteit van mijn actie’s terug op het moment dat de wedstrijd start. er besluipt mij dan iets benauwends waardoor ik 3 tandjes terug zak qua niveau… gr. ruud

    Reply