Tennis Tip Nr. 13 – Maak Visualisatie onderdeel van je Training

Tennis Tip 13 Maak Visualisatie onderdeel van je Training

Ik word meestal als een zeer competitieve speler bestempeld. En dat klopt ook – ik speel altijd om te winnen, zelfs tijdens de training. Sterker nog, regelmatig dagdroom ik vóór een belangrijke wedstrijd vanzelf al over een overwinning. Hoewel ik dit sinds kleins af aan doe, is het maar kort geleden dat ik ontdekt heb dat mijn frequente inbeeldingen in feite visualisatietechnieken zijn. Tegenwoordig is visualisatie een vast onderdeel van mijn mentale training.

Veel spelers hebben intuïtief geleerd om te visualiseren ter voorbereiding op wedstrijden. Uit één bepaald onderzoek bleek zelfs dat 96% van alle Olympische atleten visualisatie gebruikten tijdens de training om zich optimaal voor te bereiden op partijen.

Naast het feit dat ik mijn natuurlijke inbeeldingen als visualisaties leerde herkennen, heb ik ook ontdekt dat mijn manier van visualiseren niet optimaal was. Ik beeldde me vooral de periode in na de wedstrijd, vanaf het matchpoint als het ware. Hoewel dit wel degelijk nuttig kan zijn, is het veel beter om te visualiseren over de prestatie die je hoopt en van plan bent neer te zetten. En niet alleen in partijen, maar je kunt dus ook visualiseren hoe je gaat spelen tijdens een tennis training.

Visualisatie als onderdeel van je mentale tennis training

Ik heb ook geleerd hoe visualisatie vollediger, rijker, en dus effectiever te maken. Als je geïnteresseerd bent om je mentale tennis training optimaal te maken, leer dan het onderstaande eenvoudige visualisatieproces te gebruiken:

  1. Ontspan je lichaam en geest door een paar minuten rustig en diep vanuit je buik te ademen (zie Slim Tennis Tip 2 – Mentaal Rustig Blijven voor een manier hoe je dit kunt doen). Blijf ook de hele tijd focussen op je adem.
  2. Als je geest kalm is, begin jezelf in te beelden hoe je met overtuiging je favoriete slagen goed en mooi uitvoert. Doe dit zowel vanuit je eigen perspectief als vanuit een perspectief van iemand die naar je kijkt, bijvoorbeeld een toeschouwer.
  3. Beeld ook geluiden in, het geluid van de bal op het moment van slaan, het geluid van je uitademing, en het geluid van je voetenwerk. Neem je tijd, maak de beelden rijk en volledig door ook te voelen hoe het zal zijn als je die bewegingen maakt. Hoe voelt het bijvoorbeeld om bij je favoriete slag de bal met een perfecte timing met de sweetspot van je racket te raken?
  4. Voeg nu je doelen aan de visualisatie. Wil je met meer rust spelen? Met meer zelfvertrouwen of meer concentratie? Zie jezelf ook zo spelen dan – rustig, geconcentreerd, onmogelijk uit je focus en ritme te halen. Zo ook bij een doel van veel zelfvertrouwen – zie jezelf tussen de punten door rondlopen met een postuur en blik vol zelfvertrouwen. Voel hoe het is om een wedstrijd te dicteren.
  5. Maak de visualisatie af door jezelf ook als winnaar te zien. Zie je reactie terwijl je de hand van de tegenstander schudt. Voel de trotse glimlach op je gezicht en hoor de reacties van je vrienden en familie. Je hebt nu visualisatie onderdeel van je mentale training gemaakt.

Gebruik dit visualisatieproces in de tijd tussen de avond voor de partij tot aan een uur ervóór. Zorg in ieder geval dat je kalm en rustig bent als je het doet. Dit is cruciaal bij elk aspect van mentale training. Leren effectief visualiseren is een belangrijk onderdeel van de tennis psychologie. Informeer via ons contactformulier voor mogelijkheden over het bijwonen van een Slim Tennis workshop over dit onderwerp.

Als je eenmaal je vaste persoonlijke visualisatiebeelden in je hoofd hebt, zul je het nooit meer nodig vinden om met bewust commanderen jezelf tijdens een wedstrijd in het juiste ritme proberen te krijgen. Je zult kalm, snel en intuïtief de gevisualiseerde beelden voor je kunnen halen, die je vanzelf naar de juiste mentaliteit en het perfecte ritme zullen begeleiden. Maak visualisatie een standaard onderdeel van je training en je voorbereiding op wedstrijden.

Laat ons weten wat je van deze tip vindt, klik hier om een reactie te plaatsen.

De tennis tips op Slim Tennis helpen je het meeste uit je tennis tactiek te halen. Gebruik deze tips in je wedstrijden en tijdens de training. Leer beter, rustiger en efficiënter te spelen. Je merkt het in de resultaten.

Labels:, , , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

Laat een reactie achter

  • alfons

    |

    heb het al gedaan ,en het werkt

    Reply