Tennis Tip Nr. 32 – Mentaal Kalm Blijven bij Meningsverschillen

Tennis Tip 32 Mentaal Kalm Blijven bij Meningsverschillen

Het gebeurt meestal op een belangrijk moment in de wedstrijd. Je hebt momentum mee, je staat voor en speelt goed, en opeens zegt je tegenstander UIT.

Jij zag de bal duidelijk op de lijn landen, en binnen 1 seconde ben je mentaal van slag. Je bent geïrriteerd en staat klaar om ruzie te maken. Sta hier echter even bij stil, want je reactie op dit soort momenten is cruciaal en zou zelfs de uitslag van de wedstrijd kunnen bepalen. Het heeft zelfs invloed op je bredere tennis strategie.

In mijn 25 jaar tennis heb ik veel verschillende reacties gezien op meningsverschillen tijdens de wedstrijd. Tranen, diskwalificaties, en zelfs ruziënde ouders en teamgenoten.

Zelf ben ik een keer kwaad van de baan weggelopen en daarmee de wedstrijd opgegeven. Twee keer sloeg ik toen een winner op de lijn, en beide keren veegde mijn tegenstander de afdruk ‘per ongeluk’ weg, en moesten we van de wedstrijdleiding een let spelen. Bij de derde keer flipte ik helemaal, pakte mijn tas, en ging naar huis. Uit schaamte speelde ik dat toernooi nooit meer.

Ik verloor mijn mentale beheersing, en het heeft me de wedstrijd en dat toernooi gekost. Dat is een extreem voorbeeld, maar stel jezelf die vraag. Wat gebeurt met mijn spel als de stresshormonen overnemen, en wat kost het me als ik dat toelaat?

Dit probleem is een raadsel voor bijna alle spelers denk ik. Wat doe je op zo’n moment!?

Hoe mentaal onder controle te blijven?

Blijf in ieder geval mentaal kalm! Neem het niet persoonlijk! Je tegenstander zag de bal waarschijnlijk echt uit, al is het alleen omdat hij het zo nodig had en het zo graag uit wilde zien. Stop het spel direct, loop rustig naar het net en adem een keer diep in en uit om kalm te blijven. Vraag je tegenstander of hij nog een keer wil kijken. Als hij moeilijk doet, zeg rustig alleen het volgende: Ik hoop echt op een sportieve wedstrijd. Wat vind je ervan als we een let spelen?

Wat er ook gebeurt op dat moment, het beste is om je om te draaien, glimlachen, en beseffen dat op zo’n moment je tegenstander zich in het nauw gedreven voelt en waarschijnlijk bang is om te verliezen. Gebruik dit! Gebruik dat beetje frustratie dat je voelt om je mentaal te focussen, agressiever te bewegen en de punten iets meer af te dwingen, alsof je wil zeggen: dit akkefietje gaat je nu de wedstrijd kosten.

Vergeet niet dat het om maar één punt gaat. En één punt gaat de wedstrijd echt niet bepalen. Wat wel bepalend kan zijn voor de wedstrijd is hoe je je mentaal opstelt en de intensiteit die je aanneemt na dat meningsverschil. En je hebt wel degelijk een keus war je focus op zal zijn en hoe je de wedstrijd verder speelt.

Laat ons weten wat het meest bijzondere meningsverschil op de baan voor jou was, en hoe je er mentaal op gereageerd hebt. Klik hier om een reactie te plaatsen.

Labels:, ,

Trackback van jouw site.

Reacties (2)

Laat een reactie achter