Tennis Tip Nr. 25 – Mentaal Sterker: Laat Je Niet door Je Emoties Leiden

Tennis Tip 25 Mentaal Sterker Laat Je niet door Je Emoties Leiden

Op momenten dat ons zelfvertrouwen op de baan laag is, of wanneer we gefrustreerd of gestrest zijn, is er al gauw mentaal de aanname dat we daar niks aan kunnen doen. Daarnaast hebben we een natuurlijke drang om onszelf te labelen op basis van onze emoties.

Ik ben zo ziek van trainen. Ik hoop dat ik vandaag goed speel. Maar de laatste tijd voel ik me niet zo lekker wanneer ik tennis.

Dit is een negatief mentaal patroon dat gedreven wordt door je emoties op dat moment. Het is NIET de WAARHEID en het hoeft zich niet in de realiteit te uitten! Wij hebben daar controle over.

Ik ken een speelster die vertrouwen ontbreekt bij wedstrijden, maar fantastisch tennis speelt tijdens de training. Puur een mentaal probleem waar ze al jarenlang mee zit. Maar misschien is dat zo omdat ze nooit beseft heeft dat het juist haar negatieve gedachten zijn die dat gevoel van onzekerheid veroorzaken; en niet andersom – dat haar onzekerheid de negatieve gedachten veroorzaakt. Ik probeer haar altijd te helpen beseffen, dat haar negatieve irrationele gedachten veranderd kunnen worden, om zo een bron te creëren waaruit nieuwe positieve emoties kunnen ontspringen.

Omdat gedachten zo snel opkomen in onze hersenen, zonder dat we deze denkpatronen objectief observeren, raken we snel gevangen in negatieve emoties, die eigenlijk nauwelijks valide zijn. De sleutel is om naar jezelf objectief te kijken op momenten dat je merkt angstig of negatief te zijn over je spel.

Meestal, als je goed oplet, zul je snel door hebben wanneer de negativiteit is toegeslagen. Bijvoorbeeld: Moet ik nu al spelen? Ik heb niet eens tijd om warm te lopen. En ik voel me zo stijf vandaag. Oh, dat wordt weer zo’n wedstrijd!. Pas op wanneer je jezelf en de situatie labelt, zoals hierboven met stijf en zo’n wedstrijd. Onze emoties zijn niet altijd op waarheid gebaseerd!

Jezelf mentaal oppeppen

De volgende keer wanneer je een gebrek aan zelfvertrouwen voelt, of je voelt je ongeduldig of onrustig; stel jezelf de volgende drie vragen:

  1. 1. Waar ben ik NU mentaal mee bezig? Wat denk ik?
  2. 2. Is dit wel waar?
  3. 3. Is er misschien een ander perspectief, waar ik mentaal meer aan zou hebben op dit moment?

Help ons deze tennis tips te verbeteren, klik hier om een reactie te plaatsen.

Labels:, , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (4)

Laat een reactie achter

  • Bas Grevelink

    |

    Ajdin!!!

    Wat goed dit! Ik heb de vragen uitgeprint en in mijn zak gestopt. Vanochtend waren we in de gravelhal van Amstelpark aan het tennissen en er gebeurde precies wat jij schetste (vóór je met je suggestie kwam hoe t anders te benaderen). Ik was stijf, ik baalde, wilde nog veel doen voor Sinterklaas.. . Het lukte me nog wel om terug te komen. Ik denk dan: ach, relax, hoe belangrijk is het? Dus t kwam in de richting. Ik moet zeggen: jij breng het heel goed onder woorden. Leve de sneeuw! En fijne dagen!

    Veel groeten van Bas

    Reply

  • Ajdin

    |

    Eric, ongeacht of je het al gelooft of niet, hoe zou het zijn als je jezelf vertelt dat het eigenlijk vrij MAKKELIJK is?
    Probeer het een paar keer tegen jezelf te zeggen vlak voor de volgende wedstrijd.. Kijk wat er gebeurt..
    Groetjes,
    Ajdin

    Reply

  • eric

    |

    zo gemakkelijk neergeschreven (en zo waar), maar zo moeilijk als je eenmaal op de baan staat…

    Reply