Tennis Tip Nr. 24 – Ontsnap aan een Negatief Mentaal Patroon

Tennis Tip 24 Ontsnap aan een Negatief Mentaal Denkpatroon

Wil je graag een betere speler worden? Beter tennis spelen bij toernooien en competitie? Mentaal sterker worden en vaker winnen? Een hogere ranking, betere positie in je competitieteam, en een leukere status tussen je medespelers – het is allemaal binnen je bereik. Hoe en of je het gat overbrugt tussen hoe je nu speelt en je huidige tennisdoel, is afhankelijk van je eigen interpretatie van je successen en tegenslagen gaandeweg.

Momenteel (bij het schrijven van deze tip) is het midden in het competitieseizoen, en krijg ik dus elk weekend de gelegenheid om veel wedstrijden te zien.  Meer specifiek, ik zie hoe spelers zich gedragen op de baan, hoe ze reageren op eigen fouten en op winners van de tegenstander.

In mijn eigen team speelt een vriendelijke dame die vrij consistent goed presteert. Singel, dubbel, mix, elke keer speelt ze goed en laat bij vlagen heel mooi tennis zien. Toch zijn er bijna elke wedstrijd tussen 4 en 8 momenten waarbij ze zo boos wordt en soms ook met haar racket gooit, dat ik er letterlijk van schrik naast de baan.

Blijf jezelf mentaal de baas

Je emoties laten gaan op de baan is vaak niet eens zo erg. Wat daarna volgt is veel destructiever voor je spel: een negatief mentaal patroon. Na zo’n emotionele uitbarsting gaan spelers vaak aan zichzelf, en aan anderen mits ze het hardop doen, verklaren waarom het niet lukt. Een natuurlijke reactie van je ego (zie Slim Tennis Tip Nr. 22).

Tennis is een mentaal spel. Het resultaat van het vervallen in deze negatieve denkpatronen is:

  1. 1. Dat het je uit je concentratie haalt.
  2. 2. Dat het je snel doet vergeten hoe goed je eigenlijk speelt.
  3. 3. Wat de spelpatronen zijn die wél goed werken.

Om een ander voorbeeld te geven… Een paar weken geleden (gezien vanaf het schrijven van deze tip) speelde ik mijn eerste competitiewedstrijd van dit seizoen. De eerste 2 speeldagen had ik gemist wegens een blessure. Sterker nog, voor die wedstrijd had ik 2 maanden helemaal niet gespeeld. Ik wist dus dat mijn service niet dominant zou zijn, dat mijn forehand onzeker zou aanvoelen, en dat ik vaak en snel buiten adem zou raken. Plan: met marges spelen, accepteren dat het werktennis wordt, en veel tijd tussen de punten door nemen.

Ik kwam snel achter in de wedstrijd, maar begon steeds beter de overheersende forehand van mijn tegenstander te lezen, en won de eerste set op een slimme werktennis manier met 6-3. Mijn tegenstander was natuurlijk supergemotiveerd aan het begin van de tweede set, immers hij zag zelf ook dat ik het spel niet maakte, maar lelijk counter-tennis speelde.

Ik weet op dat moment hoe belangrijk het mentaal is om door de eerste 3-4 games van de tweede set te komen en probeer alles te geven. Met heel veel moeite en lange rustmomenten voor mij tussen de punten door, gaat het gelijk op en is de stand 2-2.

Op 2-2 serveert mijn tegenstander en spelen we weer een hele lange game. Op voordeel, game point, spelen we een lang en zwaar punt. Hij heeft het initiatief en kan op een gegeven moment vanaf vlak op het net een bal makkelijk wegslaan met zijn forehand. Hij slaat de bal echter een paar centimeter langs de lijn uit. Deuce! Hij laat zijn racket onmiddellijk vallen, pakt zijn hoofd vast met beide handen en begint hardop tegen zichzelf te praten: Hoe kun je zo’n bal missen….?

Zijn andere uitspraken ben ik vergeten, maar ze waren negatief en hij bleef praten tot aan het stuiteren van de bal om bij deuce weer te gaan serveren. Ik won deze game, of beter uitgedrukt, hij verloor deze game en hij verloor ook 3 van de volgende 4 games.

Deze speler had niet door hoe goed hij eigenlijk speelde die eerste vier games, en dat als hij zo door was gegaan, dat ik alleen al conditioneel niet lang mee zou kunnen. Zijn negatieve denkpatronen hadden simpelweg overgenomen.

Zwart of wit

Voor iemand die niet diep genoeg kijkt is tennis, zoals de meeste sporten, zwart of wit. De bal vaker binnen de lijnen slaan en je wint, zo niet, dan verlies je. Mensen vragen je hoe ging het?, je antwoordt gewonnenof verloren. Terwijl wat er eigenlijk gebeurde in die wedstrijd zo veel meer is. Zelfs bij een verliespartij zijn er zoveel kleine successen waarvan je kunt leren, en die je kunnen helpen om de volgende wedstrijd nog beter te spelen.

Wanneer je jezelf de volgende keer betrapt op negatief zijn, tijdens of na de partij, neem mentaal een stap terug en kijk wat verder dan dat ene punt. Als je eerlijk bent en het echt doet, vind je 100% zeker positieve voorbeelden in je spel waarop je zou kunnen focussen. Doe dat, en ontsnap daarmee aan je negatieve psychologische patronen.

Help ons om onze tennistips te verbeteren, klik hier om een reactie te plaatsen.

Labels:, , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (3)

Laat een reactie achter

  • Ajdin

    |

    Hoi Audrey, thanks voor je reactie. Mbt je tenniskid, de manier hoe ze dit te leren is vrij simpel, de uitvoering erg moeilijk echter :). Ze hoeven het rationeel nog niet te begrijpen, en ze hoeven ook niet zelfreflecterend te kunnen zijn. Je zou je kind kunnen helpen om simpelweg positieve riteeltjes en gewoontes te ontwikkelen. Als die eenmaal een onderdeel van zijn/haar gedrag worden, dan zullen de denkpatronen zich ook aanpassen. OP DE BAAN: standaard positieve reacties trainen zodat die negatieve reacties vervangen worden (dus zelfs na een fout, iets positiefs zeggen, actiegerichts, en over het eerstvolgende punt). En na een mindere wedstrijd kun je 1) haar/hem helpen zoeken naar positieve aspecten in die wedstrijd, en 2) snel en goed beseffen wat anders kon en daar ook een doel van maken voor de volgende wedstrijd (analyseren). En na een goede wedstrijd, vooral veel praten over hoe het voelde, zonder te analyseren…
    Succes en groetjes,
    Ajdin

    Reply

  • Audrey

    |

    Aan deze tips heb ik heel veel voor mijn eigen tennis. Maar hoe breng je dit nu over op een jong kind van 10 jaar. Heb er heel veel naar gezocht en van alles uitgeprobeerd, maar er is haast niets over te vinden. terwijl het juist zo belangrijk is dat deze jonge kinderen dit leren. Ik ben benieuwd.

    Reply

  • anita

    |

    Dit is precies waar het om draait. Een korte “negatieve” reactie is helemaal niet erg. Maar pak het daarna weer op.

    Goed dat je dit deelt met anderen sporters.

    Reply