Tennis Tip Nr. 16 – Tactiek: Gebruik de Inspeeltijd

Tennis Tip 16 Tactiek: Gebruik de Inspeeltijd

Heb je weleens een uitspraak gemaakt zoals : ik kon mijn ritme niet vinden en/of vanaf het begin aan, zat ik gewoon niet in de wedstrijd?

In mijn tennis psychologie ging ik er vroeger standaard vanuit dat ik pas tegen het einde van de 1ste set in mijn ritme kwam. Met dit excuus verhulde ik mijn frustratie dat het me een paar games tot aan een hele set duurde voordat ik goed in de wedstrijd zat. En die frustratie was het werkelijke probleem.

Tegenwoordig heb ik een veel betere tennis tactiek. De frustratie voel ik niet meer, maar belangrijker nog, ik ben vanaf het begin af aan gefocust en volop in de wedstrijd. Ik hoef niet meer standaard tegen een achterstand op te vechten.

Je tennis tactiek begint al bij het inspelen

Het eerste wat ik moest beseffen om zover te komen was dat die 5 minuten inspeeltijd niet bedoeld zijn om fysiek op te warmen. Immers mijn fysieke warm-up begon al half uur vóór de wedstrijd. Ik besefte dat de 5 minuten inspeeltijd het beste gebruikt kunnen worden om te concentreren op de wedstrijd.

Is 5 minuten inspeeltijd lang genoeg om alle afleidingen, zoals de baanconditie, zenuwen, en bepaalde toeschouwers los te laten? Jazeker! Hieronder beschrijf ik 2 methodes waarmee je dit in je tactiek kunt inlijven:

  1. 1. De eerste methode is Tim Gallwey’s ‘bounce-hit’ tactiek die hij nog in de jaren ’70 introduceerde in zijn boek The Inner Game of Tennis. ‘Bounce-hit’, ofwel stuit-slaan, houdt in dat je bij het inspelen zegt wat er met de bal gebeurt (hardop hoeft niet). Dat geldt voor zowel de stuit van de bal op jouw helft van de baan als die van de tegenstander. Idem voor het slaan van de bal.
  2. 2. De andere methode houdt in dat je op de volgende twee dingen focust: de bal en je adem. Laten we deze tactiek bal-adem noemen. Je probeert in feite de bal heel bewust over het net te volgen, zo goed zelfs dat je de naden van de bal kan zien terwijl het door de lucht vliegt. En elke keer als je de bal slaat, adem je bewust en rustig uit bij het slaan.

Het doel van deze beide tennis tactieken is hetzelfde. Ze creëren een afleiding van de eigenlijke afleidingen. Met andere woorden, deze methoden helpen je concentreren op iets actiegerichts, en halen de focus weg bij aspecten die je tegenwerken, zoals baanconditie en je zenuwen.

Wanneer je een van deze methoden goed in je tactiek en routine verwerkt, zul je verbaasd zijn hoeveel details je ook nog eens op zal pikken over je tegenstander. Het is verwonderlijk hoe open en oplettend we kunnen zijn wanneer we het waarnemende volume van ons analytische en oordelende linker hersenhelft lager zetten.

Laat ons weten wat je van deze tennis tip over tactiek vindt, klik hier om een reactie te plaatsen.

Elke tennistip op deze website maakt je een intelligentere en rustigere speler. Blijf deze wekelijkse tennis tips volgen en pas ze toe in jouw tennis strategie!

Labels:, , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (3)

Laat een reactie achter

  • Klaas

    |

    Inspelen tegen een ‘prikker’ is lastig.
    Je krijgt geen goede ballen om te kunnen inspelen.
    Het zijn vaak mensen die niet kunnen tennissen, maar gemerkt hebben dat ze zelfs goede spelers uit hun doen kunnen brengen en zelfs wedstrijden kunnen winnen met hun ontregelende spel.
    Lastig om daar rustig te blijven en je eigen spel te vervolgen.
    Misschien zou dit soort spel een onderdeel van een training moeten zijn.
    Ik hoor graag de mening van anderen.

    Reply

  • Roy

    |

    Zeker een mooie tip.

    Reply

  • M Willemsen

    |

    Dank voor deze tip, ik ga het proberen! Juist bij het inspelen is mijn eerste ongenuanceerde gedachte meestal dat ik “dit nooit kan winnen” en “ze heeft helemaal geen zwakke punten” dan gieren de zenuwen nóg meer door mijn lijf en sta ik ook gelijk tegen een achterstand te vechten. Vanaf nu ga ik op de bal en adem letten.

    Reply