Tennis Tip Nr. 28 – Tactiek: Ontspan je Arm op Drukmomenten

Tennis Tip 28 - Tactiek - Ontspan je Arm op Drukmomenten

De druk om te winnen, verwachtingen die we voor onszelf creëren, en het twijfelen aan onze tennis tactiek: we ervaren het allemaal van tijd tot tijd.

Het is dan ook niet gek dat met een ontspannen arm spelen tijdens een wedstrijd één van de grootste uitdagingen is voor de meeste spelers. Mijn eigen spel lijdt er ook vaak onder, vooral mijn forehand en tweede service. Zo gauw die beginnen te falen, dan weet ik, hier kan maar één reden voor zijn.

Tegenwoordig lukt het me vaak om geen druk op mezelf te leggen wat winnen betreft, maar dit keer was het heel belangrijk voor me om te winnen. Ik zou in de finale de kans krijgen om tegen een oud profspeler te spelen, hoe geweldig is dat!

Ik had die week al 3 wedstrijden gespeeld, en begon wat overbelasting te voelen in mijn arm. Desalniettemin stond ik degelijk te spelen en won de eerste set met 6-2. In de tweede set begon het momentum al te keren, maar ik bleef de games met moeite en een beetje geluk winnen, en kwam 5-2 voor. Toen gebeurde er iets. Ik begon na te denken, over mijn overbelaste arm, over de volgende partij, over mijn tegenstander die nu veel beter speelde, en over mijn tennis tactiek tot op dat moment. En hoe gek het ook klinkt, opeens leek het me zo onwaarschijnlijk dat ik de laatste game zou pakken.

Op 5-2 sloeg ik twee dubbele fouten en twee ongedwongen fouten met mijn forehand. 5-3. Dit was nog niet het echt zwakke moment, immers dit gebeurt wel vaker. Het echt zwakke moment kwam erna, met de manier hoe ik hiermee omging. Ik vertelde mezelf om te ontspannen, op een rustige maar toch een commanderende manier. Tegelijkertijd ging ik niet voor mijn shots, maar hield mijn forehand in, en duwde mijn tweede service over het net.

Het resultaat van deze tactiek van voorzichtigheid: ik kon het momentum niet meer terugpakken, bleef de rest van de wedstrijd worstelen met mijn forehand en tweede service, mijn tegenstander ging steeds beter spelen, en ik verloor de wedstrijd.

Patrick Rafter zei het een keer mooi, nadat hij in de halve finale van Wimbledon verloor:
ik vertelde mezelf dat ik moest ontspannen, maar ging nog meer verkrampen. Volgend jaar vertel ik mezelf dat ik moet verkrampen; ’s kijken wat dan gebeurt.

Inderdaad, jezelf commanderen werkt simpelweg niet (zie ook Slim Tennis Tip Nr. 11 – Vertrouw je Lichaam). Maar veel ingewikkelder dan dat hoeft het ook niet te zijn.

Last van de tactiek van voorzichtigheid?

De eerste stap om de tactiek van voorzichtigheid en spanning te kunnen loslaten is door bewust te worden dat je lichaam gespannen is, en het te erkennen. Mihaly Csikszentmihalyi, autuer van Flow in Sports benadrukt ook het belang van je aandacht houden op je lichaam. Een gewoonte maken van op je lichaam focussen om bewust te worden van je niveau van intensiteit en gespannenheid is een startpunt om deze ook te kunnen sturen.

Het sturen ervan begint met een paar diepe ademhalingen met eventueel een trigger woordje erbij, zoals en los bij het uitademen. Wat je ook kan doen is een aantal keer de spieren van je arm en schouders kort aanspannen en snel ontspannen, of licht rekken. Beide zijn snelle en makkelijke manieren om je spieren te ontspannen.

En als laatste, ga niet, zoals ik het deed, je slagen inhouden en met een tactiek van overgecontroleerde en verkrampte slagen spelen. Sla zonodig een paar ballen uit, maar maak je arm los en hervind daarmee je draai. Train hierop, en leer je arm en lichaam ontspannen wanneer het nodig is.

Laat ons weten of deze tennis tactiek van voorzichtigheid en verkramping jou ook wel eens overkomt, klik hier om een reactie te plaatsen.

Labels:, , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (5)

Laat een reactie achter

  • Ajdin Kolonic

    |

    Hoi Martine,
    Dank voor je reactie. Probeer op YouTube een video te zoeken die de techniek van de topspin forehand in slowmotion laat zien. Probeer het vervolgens gewoon thuis een aantal keer voordat je het op de baan toepast. En je kan de afspraak met je trainer maken dat hij je terugkoppeling geeft elke keer wanneer je de bal met spin slaat. Zo leer je dat gevoel te herkennen en vaker op te roepen. Het kan een lastig process zijn, maar uiteindelijk kom je er.
    Succes! Groetjes,
    Ajdin

    Reply

  • Martine Buckens

    |

    Beste,
    Mijn zwak punt voor de forehand krijg ik maar niet optimaal.
    Die spin voel en krijg ik niet goed.
    Weet jij soms aan wat het zou liggen?
    Ook reeds lessen genomen….

    Reply

  • Wim

    |

    Heb ook regelmatig last van een gespannen arm. Ik noem het een “zwabberarm”. Merk het al bij inspelen. Zal u tips eens proberen.

    Reply

  • Mar

    |

    Ik ben inmiddels 70 maar speel, mede dank zij uw tips, beter dan dan de voorbije 44 jaar!!
    Bedankt hiervoor!
    Mar

    Reply

  • an

    |

    Ik vind al je tips heel interessant en vooral zeer leerrijk. Bedankt! An

    Reply