Tennis Tip Nr. 33 – Tennis Focus: Gebruik de Rustmomenten

Tennis Tip 33 Tennis Focus - Gebruik de Rustmomenten

Wist je dat in een gemiddelde tennispartij van anderhalf uur en 2 sets, spelers maar 18 minuten daadwerkelijk rallies aan het spelen zijn? De rest van de tijd zijn we aan het herstellen tussen de punten door, ballen aan het rapen, en aan het rusten op het bankje bij de wissels.

Wat we tijdens deze rustmomenten denken en waar we op focussen verschilt van speler tot speler. Met deze tennis tip spoor ik je aan om deze tijd bewust beter te benutten en het onderdeel te maken van je tennis strategie.

Als jij bijvoorbeeld veel nadenkt over de stand of vaak focust op je techniek tijdens rustmomenten, dan kan het nuttig zijn om je focus breder te maken en daarmee te ontspannen. Kijk naar de bomen en focus er even op hoe de blaadjes wapperen in de wind. Laat je focus afdwalen naar iets wat niet direct te maken heeft met de wedstrijd.

Tennis tip: Combineer nauwe met brede tennis focus

Vroeger heb ik vaak ouders en trainers kritisch horen zijn over het feit dat hun speler of kind veel rondkijkt gedurende die rustmomenten, bijvoorbeeld naar de wedstrijden die zich afspelen op andere banen. Als tennis tip geef ik hen mee dat een speler een te nauwe focus op het spel moet uitbalanceren met een ontspannende brede focus. Je geest is niet anders dan je lichaam, hoe harder je het inspant, hoe langer de hersteltijd.

Een brede ontspannende focus is net zo belangrijk als een scherpe nauwe focus gedurende de partij. Het gaat erom dat je weet wanneer je het ene en wanneer het andere moet toepassen. Eenmaal op het bankje tijdens de wissel, geef jezelf tussen 5 en 20 seconden om even weg te zijn met je focus. Adem diep in en kijk even rond, naar de bomen of naar een andere wedstrijd, en ontspan. Maar breng je aandacht daarna altijd terug! Focus op je plan, je intensiteit en je tactiek op het eerste volgende punt.

Jouw Tennis Focus

Ben je een van die spelers voor wie het moeilijk is om je concentratie van breed naar smal te krijgen, ben je gevoelig voor wat er om je heen gebeurt, zoals op de baan naast je, denk dan aan deze tennis tip. Concentreer je op iets kleins en specifieks. Het kan een bal zijn, de snaren van je racket, of een bepaald plekje op de baan. In ieder geval iets wat je consistent gebruikt, zodat het je automatisch zal doen denken dat het tijd is om weer op je spel te concentreren.

Let hierop tijdens je eerstvolgende partij. Waar denk je gewoonlijk aan tijdens rustmomenten? En wanneer verslapt je focus door alleen bezig te zijn met wat er naast de baan gebeurt? Is dit mentale onderdeel van je spel voor verbetering vatbaar?

Ga hier bewust en slim mee om. Je mentale spel is voornamelijk afhankelijk van hoe je je focus stuurt gedurende die 72 minuten rustmomenten van een 90 minuten durende wedstrijd. Leer je focus beheersen en je zult in staat zijn om de laatste game van de wedstrijd met net zoveel concentratie en rust te spelen als de eerste game.

Laat ons weten wat je van deze tennis tip en andere tennis tips op Slim Tennis vindt, klik hier om een reactie te plaatsen.

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

Laat een reactie achter