Tennis Tip Nr. 8 – Tennis Strategie: Werk met Prestatiedoelen

ennis Tip 8 Tennis Strategie Werk met Prestatiedoelen

Afhankelijk van je doelen bij tennis en het aantal keer dat je van plan bent om competitief te spelen, kan het heel nuttig zijn om in je tennis strategie prestatiedoelen te hanteren.

Veel spelers praten over resultaatdoelen die ze hopen te bereiken zoals een categorie 3, 2, of 1 speler worden. Ze besteden echter te weinig tijd aan het stellen van doelen die gebaseerd zijn op korte termijn en specifieke aspecten van hun prestatie, ofwel prestatiedoelen.

Voorbeelden van specifieke, meetbare, en prestatiegebaseerde doelen zijn:

  • 10 keer per set oplopen naar het net
  • 1ste service percentage verhogen naar 60%
  • Alleen positieve actiegebaseerde uitingen (trigger words) op de baan maken

Probeer ook altijd je prestatiedoelen tijdsgebonden te maken, maximaal in intervallen van 3 maanden!

Als stap 2, na het stellen van je prestatiedoelen, stel je procesdoelen, ofwel je dagelijkse en wekelijkse acties waarmee je gaat werken om je doelen te realiseren. Met betrekking tot de voorbeelden hierboven kunnen procesdoelen zijn:

  1. 2 keer per week één bepaalde approach-shot drill oefenen gedurende 20 minuten
  2. 3 keer per week 20 minuten lang serveren van beide kanten met richtobjecten
  3. Bij 1 oefenwedstrijd per week je tegenstander vragen om je erop te wijzen als je een negatieve uiting maakt tijdens het spelen (en daarbij de totale aantal bijhouden)
  4. Je tennis strategie heeft haalbare doelen nodig

    Denk er verder aan om je doelen flexibel en realistisch te maken. Hou ze klein en haalbaar, en stel ze regelmatig bij. Pas je doelen ook altijd aan je schema en aan de tijd van het jaar. Prestatie –en procesdoelen zijn een leidraad die je op de koers naar succes zullen houden, een routeplanner in feite die zelfs na afdwalingen er altijd op gericht is om je naar je uiteindelijke lange termijn –of droombestemming te helpen. Met realistische doelen kan je tennis strategie alleen maar slagen.

    Als je hulp nodig hebt om je prestatie –en procesdoelen op te stellen en je eraan te committeren, is het wellicht een goed idee om een verantwoordingspartner te vinden; iemand die je zal herinneren aan, en helpen met, je doelen. Leren werken met prestatie –en procesdoelen is een belangrijk onderdeel van Slim Tennis. Informeer bij ons via dit contactformulier voor mogelijkheden over het bijwonen van een workshop vol tennistips over dit onderwerp.

    Laat me weten wat je van deze tennis-strategie tip vindt, klik hier om een reactie te plaatsen.

    Labels:, , , , ,

    Trackback van jouw site.

    Reacties (8)

    Laat een reactie achter

    • Ajdin Kolonic

      |

      Hoi Jelle, je reactie komt er met wat vertraging erop – viel weg tijdens de migratie van de website naar een nieuw design. Wat je vraag betreft, ik denk dat je je eigen vraag al beantwoord hebt met artikel http://www.slimtennis.nl/doelen-stellen/. Procesdoelen zijn het belangrijkst naar mijn mening wanneer het komt op het meten van je voldoening en succes. Wel is het goed om ze in perspectief te brengen met ook duidelijke prestatiedoelen als ook resultaatdoelen.

      Reply

    • Jelle

      |

      Waarom komen prestatiedoelen voor de procesdoelen? Ik dacht altijd dat als je procesdoelen stelt de prestatiedoelen ook vanzelf komen: mikken op een richtpunt tijdens de service zorgt na oefening voor een betere plaatsing, waardoor je vaker op kan lopen naar het net. Benieuwd naar de uitleg!

      Reply

    • Ajdin

      |

      Hoi Marc, thanks voor je reactie.
      Goed bezig met procesdoelen!
      Wat betreft je gewenste verandering – naar losser spelen tijdens wedstrijden, Slim Tennis Tip Nr. 15 kan je misschien op weg helpen (http://www.slimtennis.nl/tennis-tip-tactiek-durf-je-spel-aanpassen/364/). Wat heb je er voor over? Hoe belangrijk is winnen voor je? Ben je bereid een aantal partijen te verliezen zondig, om te wennen aan losser spelen bij wedstrijden?
      Dat zijn de vragen denk ik die belangrijk zijn voordat je dit begint te veranderen. Daarna zal het best makkelijk gaan denk ik.
      Succes en groetjes,
      Ajdin

      Reply

    • Marc

      |

      Beste Adjin, prestatie doelen en proces doelen. Volgens mij precies waar het om gaat om beter te worden. Heb vandaag in een toernooi gespeeld, mijn pot gewonnen maar niet goed gespeeld. Stelde prestatie doel om mezelf een punt te geven indien ik return sloeg die baseline benaderde. Helaas kon ik doel niet volhouden, probeer het maandag weer en dan volhouden. Adjin in wedstrijden heb ik te vaak dat ik niet sla maar meer duw. Misschien heb je een goede tip om dit meer te kunnen voorkomen, mogelijk in nieuwe nieuwsbrief… Verder ben ik erg blij met je mails en site!

      Reply

    • alfons

      |

      heel goede tip,ben al een beeje zo bezig vooral
      de opslag

      Reply

    • Hugo Burger

      |

      Dank je Beste Adjin, voor je fijne tips. Ik ben geinspireerd om ze ook buiten mijn tennis te gebruiken, in mijn werk om teams beter te laten fucntioneren. Dank je wel! Groeten van Hugo Burger

      Reply

    • Bas Grevelink

      |

      Hallo Adjin,

      Bedankt voor deze tip! (Ik kreeg ‘m op m’n nieuwe Nokia E71). Het mooie van deze tip is, vind ik, dat je ‘m echt overal en altijd kan toepassen. In ’t klein en het groot. Soms kan ik balen van al het gedoe, voordat we hier eindelijk eens rustig op de baan staan, en dan nog alle afleiding van kinderen en telefoons, en de deadline voor het volgende programmapunt 🙂 . Maar je tip over de dankbaarheid, en deze maken mij sneller bewust, dat ik zelfs in die situatie nog kleine prestatiedoelen kan bereiken! Dus het van de positieve kant kan bekijken! Trouwens al jouw tips zijn zeer goed onder woorden gebracht vind ik en behandelen heel duidelijk 1 bepaald aspect van de mentale kant van het spel. Dat houdt het ook overzichtelijk. Ben nu ook The Mindset aan het lezen. Aanstaand weekeinde is het thuisblijvers toernooi op DDV. Dus ik verheug me er op! Ga zo even twee manden leegslaan voor de service! Veel groeten van Bas

      Reply

    • Bas Grevelink

      |

      Goedemorgen! Dank je voor je email! Heel goed! Zit toevallig op dit moment ook The Mindset te lezen. Ben aan het trainen voor de Marathon van Berlijn met behulp van een prettig schema, dus ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Aanstaand weekend het thuisblijverstoernooi op DDV, dus ik zal kijken of ik daar wat realistische voornemens voor kan maken. Het is allemaal heel leerzaam! Hartelijke groeten van Bas.

      Reply