Tennis Mentaliteit voor Beter en Constanter Tennis

Heb je soms je dag niet of houden twijfels en negatieve emoties je tegen om je beste tennis te spelen? Zo ja, dan ben je niet de enige… Tijdens lessen en trainingen focussen tennis coaches vaak op twee dingen: Techniek en Tactiek want dat is wat ze hebben geleerd en waar ze expertise in hebben. Fysieke trainers helpen ons om fit, snel, sterk en flexibel te zijn. Het lijkt erop dat we onze tennis mentaliteit zelf moeten uitvogelen…

Tennis Mentaliteit

Tennis Mentaliteit is DE bepalende factor om ons beste tennis te kunnen spelen. Helaas leren we vaak niet hoe we onze focus en gedachten optimaal kunnen benutten. Het is geen wonder waarom zoveel tennissers hun focus verliezen en negatief worden, zeker in wedstrijden.

Een sterke tennis mentaliteit geeft je de kracht om je rust te bewaren en verzekerd te zijn. Dit vertaalt zich in vrijer tennissen en betere beslissingen maken waardoor je beter speelt en een grotere kans maakt om te winnen!

Dus hoe kun je een ijzersterke mentaliteit ontwikkelen zodat je vaker je beste tennis kunt spelen (in wedstrijden)? De oplossing is door je tennis mentaliteit te trainen door middel van begeleiding. Misschien denk je: Soms ben ik wel zelfverzekerd en kalm, terwijl ik geen mentale training doe. Dat kan kloppen maar hoe consequent voel je je verzekerd en kalm? En ben je in staat om vertrouwen op te roepen of is het meer toeval?

Je kunt zeker lekker in je vel zitten maar wat doe je als je begint te twijfelen aan jezelf? Zelfs Novak Djokovic en Serena Williams hebben twijfels. Hoe zou het zijn om dat Zelfvertrouwen op te kunnen roepen en constanter beter te kunnen spelen zonder dat het je ‘toevallig’ overkomt?

Begeleiding

Als je serieus aan je mentaliteit en tennis wilt werken, dan raad ik sterk aan om met iemand te samenwerken die je hierbij kan helpen. Als eerste moet je gedreven en open zijn om je tennis mentaliteit te willen veranderen. Dus wees eerlijk en check dit voordat je met iemand aan de slag gaat.

Vanuit ervaring heb ik gezien dat het lastig kan zijn om te zien waar je tegenaan loopt of waarom je minder speelt. Begeleiding is essentieel omdat je hier handige praktische oplossingen voor krijgt. Bovendien kan een goede mentale coach jouw leerproces enorm versnellen omdat hij of zij zelf heeft getennist en/of andere tennissers ermee heeft geholpen. In dat geval hoef je niet alles zelf uit te vogelen met vallen en opstaan.

Mentale coaching heeft mij persoonlijk enorm veel geholpen. Nu is het mijn missie om zoveel mogelijk tennissers te begeleiden om de resultaten te boeken waar ze naar streven.

Als jij er klaar voor bent om je mentaliteit en tennis naar het volgende niveau te brengen, boek dan HIER een gesprek met mij waarbij we kijken waar je tegenaan loopt en hoe je dat kunt oplossen om je doel te bereiken.

Deel dit artikel en help iemand of laat een vraag/reactie hieronder achter!


Nathan de Veer is een professionele speler die zich specialiseert in het helpen van gedreven tennisers om beter te spelen door een ijzersterke tennis mentaliteit te ontwikkelen.

Tennistip nr. 36 – Tactiek begint bij intensiteitscontrole

Tactiek en Intensiteit - Slim Tennis

Een aantal jaren geleden was ik in Slovenië om een ITF 35+ toernooi te spelen. Daar kwam ik een trainer tegen die met een getalenteerd meisje van 14 werkte. Hij vertelde me dat ze moeite had om balans te vinden in de intensiteit waarmee ze de bal sloeg, en dat haar tactiek er onder leed.

De dag erop heb ik een setje gespeeld met dit talentje, op dat moment nummer 1 van Slovenië t/m 14 jaar. Ze kon tennissen, daar was geen twijfel over. Haar tactiek was echter compleet eenzijdig. Het was alles of niks. Alles minder dan de bal voluit rammen leek voor haar onacceptabel.

Ze had te veel power voor de meeste van haar tegenstandsters, en won meestal. Maar ze worstelde met de paar speelsters die haar vaart aan konden. Immers, ze had maar een enkele tactiek. Wat haar geval nog moeilijker maakte was dat ze vrij snel gefrustreerd raakte wanneer niet alles perfect ging. En gezien haar riskante spel maakte ze regelmatig fouten en liet veel emotie zien op de baan als reactie daarop.

Balans in intensiteit

Veel jonge spelers hebben moeite om de juiste balans te vinden in hun intensiteit op de tennisbaan. Als jij ook moeite hebt om vaart af te wisselen met slim en schakend spelen, dan is het de moeite waar om stil te staan bij je intensiteit op de baan.

Spelers die hun intensiteit kunnen controleren slaan niet elke bal roekeloos hard. Ze spelen agressief, plaatsen de bal diep en houden hun tegenstander achter de baseline. Maar wanneer het niet lekker gaat bijvoorbeeld, zijn ze ook in staat om die intensiteit te verhogen of te verlagen.

Spelers die meer dan een enkele tennis tactiek beheersen, hebben controle over de intensiteit waarmee ze spelen. Deze spelers weten precies wat ze doen. Er is een bedoeling achter elke slag en die bedoelingen zijn ook binnen het kunnen van die spelers. Ze gaan niet voor shots die ze nog niet beheersen. Ze passen de slagen toe die ze beheersen, en doen dit in de juiste spelsituatie.

Zonder beheersing geen tactiek

Toen ik met het Sloveense talentje ging praten, kwamen we snel tot conclusie dat ze in simpele zwart-wit termen nadacht over tactiek. We spraken ook over haar angst om niet op haar top te spelen en wat dit betekende voor haar. Zoals je je kan voorstellen, was ze trots op hoe goed ze eigenlijk in staat was te spelen wanneer ze voor elke shot voluit ging. Ze genoot ook van het lof dat ze van andere mensen kreeg over haar agressieve spel. Om dit allemaal op te geven was natuurlijk niet een aantrekkelijk gedachte voor haar.

Samen bedachten we een simpel plan om aan haar backhand arsenaal nog 2 variërende shots toe te voegen. Een hoge verdedigende spin cross backhand en een verrassende backhand drop shot. De opdracht was dat ze voor elke shot een specifieke spelsituatie zoekt wanneer ze deze kan toepassen.

Maanden later hoorde ik van haar trainer dat het met wat doorzetten in de training wel degelijk gelukt is om het spel van dit meisje te verrijken. Sterker nog, hij gaf aan dat ze ook aan de forehand kant meer varieert. Hij was tevreden en vertelde dat ze steeds beter in staat was om haar tactiek aan te passen wanneer nodig.

Belang van intensiteitscontrole

Het is belangrijk om de voordelen in te zien van het reguleren van je intensiteit. Intensiteitscontrole stelt je in staat om je tactiek aan te passen en een oplossing te vinden in wedstrijden die moeilijk gaan. Lees nogmaals na hoe makkelijk het kan zijn om je intensiteit te controleren in de Slim Tennistip nr. 17 – Manage je intensiteit.

Tennisplayer, ontdek jezelf!

ontdek jezelf

Hey Tennisplayer! Wat weet jij eigenlijk van jezelf als tennisspeler? Hoe goed ken jij jezelf? Dit is geen makkelijke vraag hoor, want je bent nog jong en dan moet je nog veel over jezelf ontdekken. Bovendien ontwikkel jij je op jouw leeftijd nog voortdurend, dus verander je óók steeds. Maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk is om er eens over na te denken èn dat het slim is om te doen. Ontdek jezelf, en je wordt beter in het spelen van wedstrijden.

Het zit namelijk zo: als jij je er bewust van wordt hoe jij je voelt en gedraagt op de baan, dan kun je wat veranderen als dat nodig is. Óf het geeft je bijvoorbeeld zelfvertrouwen als je ontdekt dat je bepaalde eigenschappen hebt die juist heel gunstig zijn voor een wedstrijdtennisser.

Ik kan me voorstellen dat je het voorgaande nog wat onduidelijk vindt. Daarom zal ik je een verhaaltje vertellen. Dan valt het kwartje waarschijnlijk zo.

Slow Starter

Toen ik zo oud was als jij, trainde ik heel veel en speelde ik veel wedstrijden. Liever stond ik op de tennisbaan dan dat ik op school zat. Ik wist dat ik nooit proftennisser zou worden, maar wel wilde ik zo ver komen als ik kon. Dat vond ik leuk. En daar deed ik hard mijn best voor.

Zo speelde ik bijvoorbeeld iedere zomer en winter veel toernooien. Vooral in de zomervakantie elke week wel één. En doordat ik zoveel wedstrijden speelde, kreeg ik steeds meer ervaring. En ook gingen mij dingen van mezelf opvallen. Dat was iets wat bijna vanzelf gebeurde.

Bijvoorbeeld dit. Op een goeie dag ontdekte ik dat ik een slow starter ben. Dat is iemand die in de wedstrijd langzaam – slow – op gang komt omdat ie nog moet wennen en pas na een paar games de ballen pas ècht lekker gaat raken. Hoe ik me daarvan bewust werd?

Misschien kwam het wel doordat ik een keer tegenover een meisje stond dat heel nonchalant inspeelde. Ze sloeg geen bal goed over het net. We liepen alleen maar ballen te rapen. Ik ergerde me enorm, maar zei er niks van. In plaats daarvan stelde ik voor om te gaan tossen en met de wedstrijd te beginnen omdat ik vond dat verder inspelen toch geen zin had.

Ondertussen begon ik met een héél geïrriteerd gevoel aan de wedstrijd en bovendien was ik totaal niet opgewarmd. Een goeie start hè? Nou, niet echt! Ik weet niet meer hoe de wedstrijd is afgelopen maar ik had zeker niet lekker gespeeld. ‘Zoiets moet me niet nog een keer gebeuren!’ dacht ik op de fiets terug naar huis. Maar wat te doen?

Blik terug op Jezelf

De oplossing had ik vrij snel gevonden. Het was ook niet heel moeilijk. Voortaan moest ik me beter voorbereiden zodat het niet meer uitmaakte als ik tegenover iemand stond die niet serieus wilde inspelen. Ik moest dus vóór de wedstrijd altijd en niet af en toe, een goeie warming-up doen en het liefst eerder op de dag inslaan.

Zo was ik dus iets te weten gekomen over mezelf als tennisser. En doordat ik dit wist, kon ik mijn gedrag aanpassen: altijd een warming-up doen. En zo had ik bijna nooit meer een slechte start. Dit kun jij ook.

Maar, ik zei het al aan het begin, op jouw leeftijd is het niet makkelijk om jezelf al zo goed te kennen. Daarom heb ik hieronder als hulpje een checklist gemaakt die het eenvoudiger maakt om jezelf te ontdekken.

Ga eens na wat op jou van toepassing is, zet daar een kruisje achter en ontdek jezelf. Vraag je dan vervolgens af: heb ik wat aan dit gedrag of gevoel? Zou ik het willen veranderen? Zo ja, hoe dan? Als je dit moeilijk vindt, schakel dan de hulp van je trainer in.

Ontdek jezelf

Zet een kruisje achter wat op jou van toepassing is…

Deel 1

  • Ik wil per sé winnen.
  • Ik heb een hekel aan verliezen.
  • Ik ben vóór de wedstrijd altijd zó zenuwachtig dat ik de eerste paar games sta te trillen op mijn benen.
  • Ik ben eigenlijk nooit zenuwachtig.
  • Ik word op spannende momenten altijd zenuwachtig en daardoor verlies ik vaak het punt.
  • Als ik in de wedstrijd vóór sta dan heb ik moeite om mijn voorsprong te behouden en de wedstrijd af te maken.
  • Als ik in de wedstrijd vóór sta dan voel ik me zelfverzekerd en dan win ik meestal de partij.
  • Als ik achter sta ga ik pas goed mijn best doen.
  • Als ik achter sta raak ik ontmoedigd en geef ik op.
  • Ik geef nooit op en ben een echte vechter.

Deel 2

  • Ik word niet snel boos.
  • Ik word wel eens boos maar dat helpt me juist om weer beter te gaan spelen.
  • Als ik boos word dan kan ik mezelf niet meer kalmeren en verlies ik vaak mijn partij omdat ik mijn boosheid niet van me kan afzetten.
  • Als ik heb verloren blijf ik na de wedstrijd lang mokken.
  • Als ik heb verloren zit ik niet bij de pakken neer maar heb ik vrij snel zin in een volgende partij.
  • Ik heb een goede warming- up nodig anders kom ik niet lekker in de wedstrijd.
  • Ik doe nooit een warming-up voordat ik aan mijn wedstrijd begin.
  • Ik kijk tegen mijn tegenstander op als hij of zij een hogere ranking of plaatsing heeft, en word dan onzeker.
  • Het maakt me niet uit of mijn tegenstander een hogere ranking of plaatsing heeft.
  • Ik vind het fijn als er veel mensen kijken.
  • Ik wil het liefst op een baan spelen waar niemand me kan zien.
  • Ik wil dat altijd mijn ouders of één van mijn ouders kijken.
  • Mijn ouders mogen niet komen kijken naar mijn wedstrijd.

Deel 3

  • Ik ben snel afgeleid door wat er om me heen gebeurt.
  • Ik kan me meestal goed concentreren.
  • Ik houd meer van vrij spelen en trainen dan van wedstrijden spelen.
  • Ik heb bijna altijd lol in het spelen van een wedstrijd.
  • Ik heb eigenlijk altijd wel veel zelfvertrouwen als ik een wedstrijd speel.
  • Ik voel me best wel snel onzeker over mijn spel en de wedstrijd.
  • Als ik de baan opga, dan zie ik wel hoe ik ga spelen.
  • Als ik de baan opga, dan heb ik meestal wel een spelplan.
  • Ik let op mijn tegenstander en ik zie wanneer hij boos wordt of zenuwachtig is.
  • Ik let totaal niet op mijn tegenstander en ik heb geen idee hoe hij of zij zich voelt.
  • Als het kan, dan pik ik wel eens een punt.
  • Ik ben altijd heel eerlijk op de baan.

Deel 4

Maak tot slot een compleet en overzichtelijk plaatje van jezelf, door hier op te schrijven wat je hebt ontdekt en wat je gaat doen om jezelf te veranderen als je dat nodig vindt. Waaraan ge je werken?

Ik heb ontdekt over mezelf dat: …

Ik zou willen veranderen: …

De bovenstaande lijst is trouwens niet compleet hoor, dus vul hem maar aan als je nog iets bedenkt. Of laat ons weten wat je vindt van dit slim tennis kids artikel. Laat hieronder een reactie achter!