Visualisatie als mentale training

Visualisatie Chris Evert

Hoewel er sinds lange tijd al veel trainingen bestaan voor onder andere techniekverbetering, het warm maken en afkoelen van onze spieren, het verbeteren van duurloop en kracht, ontstaan er ook steeds meer trainingen die je kan volgen voordat je überhaupt in je tennisschoenen stapt.

We hebben het hier over mentale trainingen, die veelal gebruikt worden door toptennissers. En ja, dat las je goed, mentale training! Je kunt niet alleen je lichaam, maar ook je brein trainen. Je hersenen trainen door middel van een mentale work-out is niet alleen goed voor je lichaam, maar het werkt ook als een extra boost om alles uit je training te halen wat erin zit. Het motiveert en het geeft je zelfvertrouwen!

Mentale trainingen zijn bedoeld om aandacht te verkrijgen over datgene wat je gaat doen. Dit kan gericht zijn op het leren van een nieuwe techniek, maar het kan ook bedoeld zijn om je lichaam voor te bereiden op een wedstrijd. Het belangrijkste is dat je je tijdens je fysieke training beseft wat je hebt geleerd en waar je op moet focussen.

Visualisatie

Een veel gebruikte mentale training is visualisering. Visualisatie technieken zijn lange tijd terug ontworpen door sportpsychologen en worden tot op de dag van vandaag veel gebruikt. Tennis kampioene Chris Evert onderzocht de strategieën van haar tegenstandster en gebruikte die in haar mentaal gevisualiseerde wedstrijd. Jack Niklaus, een van ’s werelds beste golfers, schreef Ik heb nooit een golfslag gemaakt, zelfs niet in de training, zonder dat ik een zeer scherp in-focus beeld ervan had in mijn hoofd… Als een film in kleur. Ook hedendaagse coaches en sporters maken gebruik van deze visualisatietechniek.

Visualisatie houdt in het tot in detail inbeelden van een bepaalde beweging, techniek of snelheid van de sport die je beoefent. Hoe gedetailleerder, hoe beter; de kleuren van je schoenen, je kleding, de baan waarop je traint, de geur en de manier waarop je jezelf neerzet moeten overeen komen met de werkelijkheid. Dit leidt, volgens onderzoek (van onder andere R.M. Suinn) tot een verbetering van de werkelijke prestatie.

Wanneer gebruik je visualisatie?

Visualisatie wordt gebruikt voor verschillende doelen, waaronder verbetering van techniek, uitsluiten van verkeerde bewegingen, voorbereiding op de overgang van een normale training naar een competitie, verhoging van motivatie, maximalisering van kracht en verlenging van afstanden.

Visualisatie is maar één van de vele mentale technieken die tegenwoordig worden gebruikt. Het is dus niet gezegd dat dit de enige manier is op een bepaald doel te bereiken. Maar, mocht je nog geen ervaring hebben met deze techniek… Probeer het dan eens uit! Wie weet kom je tot nieuwe inzichten over jouw techniek, bewegingen of je uithoudingsvermogen. Voor een concrete manier hoe om te gaan met visualisatie bij tennis, lees onze Slim Tennistip Nr. 13 – Maak Visualisatie Onderdeel van je Training.

Heb jij al ervaring met visualisatie? We zijn benieuwd of het voor je werkt, hoe je visualiseert, en wat. Deel het hieronder. Plaats een reactie en help andere tennissers om hier beter in te worden.

Referenties

Richard M. SuinnMental Practice in Sport Psychology: Where Have We Been, Where Do We Go?
C. Fabre, K. Chamari, P. Mucci, J. Massé-Biron, C. PréfautImprovement of Cognitive Function by Mental and/or Individualized Aerobic Training in Healthy Elderly Subjects

Labels:

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter