Met zelfspraak je koppie erbij houden

Met zelfspraak naar concentratie

Voor de meeste tennissers is het lastig om zich een hele wedstrijd lang te focussen. De afleiding op het tennisveld is vaak groot: vrienden of familie aan de kant van de baan die naar je aan het kijken zijn, spelers op de baan naast je die een discussie aan het voeren zijn over wat de juiste stand is, of een zwerm vogels die opeens over komt vliegen. Of stemmetjes in je hoofd die zeggen het gaat verkeerd. Afleiding hoeft niet erg te zijn, een beetje ontspanning tussen de punten tussendoor is juist goed. Het gaat er tenslotte om dat je er staat op het moment dat het nodig is en dat je dan je koppie erbij weet te houden.

Interne afleiding

Wanneer je uit je concentratie wordt gehaald gaat het echter fout. Op belangrijke momenten in een wedstrijd lijkt het soms bijna onmogelijk om je volledig te focussen op het punt dat komen gaat. Gedachten dwalen af naar de twijfel over je kunnen en je prestaties. Je begint je zorgen maken over je spel, en daar ga je al: je bent intern afgeleid.

Negatieve afleiding kan de flow van automatische acties die je normaal moeiteloos uitvoert verstoren en je wordt meer bewust van jezelf. Je gaat nadenken over je automatische acties (zoals je voetenwerk of het slaan van je forehand) wat tot onnodige fouten kan leiden.

Wanneer je teveel bezig bent met het beoordelen van jezelf wordt je aandacht weggetrokken van de wedstrijd. Deze vorm van afleiding wordt ook wel interne afleiding genoemd. Vaak is er hierbij sprake van negatieve zelfspraak: dit zijn de negatieve gedachten die door je heen spoken. Dit hoeft niet alleen te gaan over de zorgen die je hebt over de kans op winst, maar kan net zo goed gaan over de reacties van de toeschouwers wanneer je zou verliezen. Deze gedachten komen vaak automatisch boven zonder dat je er zelf bewust van bent.

Positieve zelfspraak

De kunst is dan om de negatieve zelfspraak los te laten en je weer te concentreren op het hier en nu. Luister niet naar je negatieve gedachtes, maar vervang ze door positieve gedachtes. Dit lijkt in het begin lastig, maar je kunt jezelf trainen in het sturen van je aandacht.

Een manier om je aandacht te verleggen is het gebruik van positieve zelfspraak. Dit kan een bepaald woord zijn (bijvoorbeeld anticiperen) wat je telkens in de trainingen en in wedstrijden voor jezelf opnoemt en herhaalt om concentratie te behouden en om aandacht te verplaatsen wanneer je bent afgeleid. Dit woord kan dienen als een herinnering aan jouw taak om te blijven anticiperen op waar de tegenstander de bal heenslaat en kan ervoor zorgen dat je je houdt aan je eigen spel. Zorg ervoor dat het woord dat je kiest kort en krachtig is en dat het makkelijk uit te spreken is. Je hoeft het woord niet telkens hardop uit te spreken, je kunt het natuurlijk ook in jezelf zeggen.

Het lijkt misschien heel eenvoudig, iets wat de meeste spelers vanzelf toch al doen. Maar vraag je eens af hoeveel spelers bewust zichzelf trainen om positieve en bruikbare zelfspraak te gebruiken. Laat zelfspraak niet spontaan zijn. Laat het ook niet afhankelijk zijn van je karakter en emotionele toestand op dat moment. Train dit! Train jezelf om positieve zelfspraak te gebruiken zodat je concentratie en intensiteit optimaal zijn gedurende de hele wedstrijd.

Bekijk hiernaast de beroemde Tennis Zelfspraak Video van Tommy Haas.

Vertoont Tommy hier positieve of negatieve zelfspraak? Is het kort, krachtig, en makkelijk uit te spreken? Is het getraind?

Bekijk de video tot het einde, en laat ons weten wat jij ervan vindt, laat hieronder een reactie achter…

Tommy won deze wedstrijd overigens met 6-1 in de vijfde set.

Labels:,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter