Zelfvertrouwen Marin Cilic – Davis Cup duel tegen Nederland

Het is zondag 14 september in de Ziggo Dome in Amsterdam. Het Davis Cup duel tussen Nederland en Kroatië bereikt z’n climax, omdat het aankomt op de beslissende vijfde wedstrijd. Marin Cilic, winnaar van de US Open dit jaar, verliest verrassend de eerste set van de sterk spelende Nederlander Thiemo de Bakker. Toch heeft niemand het gevoel dat Cilic deze wedstrijd gaat verliezen. Hij maakt namelijk een onverslaanbare indruk.

Uiteindelijk wint Cilic ook de partij tegen de Bakker in vier sets (klik hier voor de samenvatting). Cilic gaf in een interview aan dat zijn zelfvertrouwen zorgde voor zijn overwinning na het verlies van die eerste set. Hoe komt hij aan dit zelfvertrouwen en hoe kun jij het ook ontwikkelen?

Zelfvertrouwen ontwikkelen

De Canadese psycholoog Bandura (1977) noemt vier elementen die nodig zijn om zelfvertrouwen te ontwikkelen. Hoewel zijn onderzoek uit 1977 komt, houden sportpsychologen nog steeds vast aan deze elementen:

  • Succesvolle prestaties : Zelfvertrouwen ontstaat als er succes is ervaren. Succes kan worden ervaren in bijvoorbeeld een gewonnen wedstrijd of het aantal geslagen aces per wedstrijd. Kijk wanneer en op welke manier jij succes hebt ervaren. Zo was het winnen van de US Open voor Cilic een mooi voorbeeld.
  • Succes van anderen: Door het zien van andermans succes, kan het geloof in eigen succes versterkt worden. Cilic heeft bijvoorbeeld een Kroatische coach (Ivan Ljubicic) die negen toernooizeges heeft geboekt. Dit hielp hem om zelf toernooien te winnen.
  • Verbale overtuiging: Door zelfvertrouwen uit te spreken kan het ook vergroot worden. Dit kan door zelfspraak (Ik weet dat ik het kan. Ik kan het!) en door steun uit de omgeving. Zo moedigde het Davis Cup team van Kroatië Cilic de hele wedstrijd aan op een positieve manier en geloofden de teamleden de hele tijd in een goede afloop.
  • Emotionele en fysieke voorbereiding: Wanneer een speler zich emotioneel en fysiek voorbereidt, gelooft hij of zij ook meer in succes. Doe bijvoorbeeld een warming-up voor een wedstrijd. Cilic begint ’s ochtends vroeg al met warm slaan voor een wedstrijd die ’s middags plaats vindt. Dit helpt zijn zelfvertrouwen en het helpt hem om successen te boeken.
  • Welke topspeler heeft op dit moment het meeste zelfvertrouwen volgens jou? En waarom? Laat hieronder een reactie achter!

    Referenties

    A. Bandura (1977) Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215

    Labels:

    Trackback van jouw site.

    Laat een reactie achter