Afgelopen zondag heb ik het congres ‘Sportpsychologie en Het Totale Mensprincipe’ bezocht. Het congres was georganiseerd door NLcoach, een kennis- en netwerkorganisatie voor coaches. Ik heb het als een leuk en leerzaam congres ervaren. Aangezien ik als enige coach uit de tenniswereld aanwezig was, schrijf ik hieronder een korte samenvatting van de belangrijkste dingen ik geleerd heb.

Het programma begon met een presentatie van Prof. Dr. Paul Wylleman. Paul is hoogleraar Sportpsychologie aan de Vrije Universiteit in Brussel. Hij is in februari aangesteld als prestatiemanager Prestatiegedrag bij NOC*NSF. En hij heeft meer dan 25 jaar ervaring met de begeleiding van coaches en topsporters.
Paul komt uit de Judowereld en zag er ook zo uit. Zijn presentatiestijl was vol humor, maar ook kennis en zelfvertrouwen. Ik heb die avond een belangrijke les in sportpsychologie gehad.
De coach staat centraal in de ontwikkeling van de sporter
De grote boodschap van Paul was dat de coach centraal staat en dat zijn competenties essentieel zijn. Inschakelen van een sportpsycholoog moet altijd in functie staan van het functioneren van de coach zelf. Daarnaast maakte Paul duidelijk dat een sporter verschillende ontwikkelingsfases doormaakt en dat de coach daar bewust van moet zijn want elke fase vereist iets anders van de coach.
Een sporter ontwikkelt zich op de 5 volgende vlakken: sport, psychologisch, sociaal, studie, en financieel. De rol van de coach is op elk van de 5 vlakken verschillend. Maar ook afhankelijk van de fase waarin de sporter verkeert. Deze fases variëren tussen: initiatiefase (-12jaar), ontwikkelingsfase (10-18jaar), perfectie-zoekende fase (18-35 jaar), en de na-carrière fase (35+).
Per fase, geeft Paul aan dat uit onderzoek onder coaches blijkt dat de volgende mentale vaardigheden belangrijk zijn in een sporter’s ontwikkeling:
- Initiatiefase -12jaar: Motivatie
- Ontwikkelingsfase 12-13jaar: Concentratie en Plezier
- Ontwikkelingsfase 14-17jaar: Emotionele controle, Positief denken en Lichaamstaal
- Perfectie-zoekende fase 18+: Doelen stellen en Zelfvertrouwen
Als coaches verwachten we op technisch vlak geen perfectie bij jonge spelers. Op mentaal vlak moeten we dat dan ook niet verwachten! Niet op jonge leeftijd, maar zelfs niet op iets latere leeftijd.
Gepassioneerd gaf Paul ons verschillende simpele maar belangrijke tips mee, waarvan de bovenstaande voor mij eruit sprong. De belangrijkste boodschap is natuurlijk wel dat de coach oog moet hebben voor de mentale ontwikkeling van de sporter en hem of haar daarin ook moet sturen en trainen.
Talentidentificatie en -ontwikkeling bekeken vanuit de sportpsychologie
Het interessantste stuk van de presentatie van Paul kwam in zijn uitleg over hoe coaches talent herkennen. Paul gaf ons allereerst de onderstaande 3 basiskwaliteiten die elk talentje moet bezitten.
- Snapt de uitleg over het doel van de oefening/uitdaging.
- Kan deze vertalen in actie.
- Kan het uitvoeren wanneer het moet, namelijk in de wedstrijdsituatie.
Vervolgens geeft Paul aan dat de echte talenten zich onderscheiden in de 4e basiskwaliteit, namelijk:
- Kan zelf een extra stap maken door het geleerde creatief in een situatie toe te passen waarop niet getraind is. Of zelfs een nieuwe oplossing voor de uitdaging verzinnen.
Ik vond het geweldig om een keer te horen hoe de wetenschap tegen talent aan kijkt. Toch miste ik nog een aspect waarvan ik verwacht had dat dit in Paul’s rijtje opgenomen zou worden. Ik sprak Paul erover aan, en hij beredeneerde dat mijn toevoeging eigenlijk wel in punt 4 past. Toch noem ik het hieronder als een apart puntje, vooral omdat het een link is naar de afsluiting van dit artikel.
- Bezit voldoende intrinsieke motivatie om zijn eigen grenzen te blijven verleggen en qua inzet boven de verwachtingen uit te stijgen.
Aansluiten op motivatie en leerstijl van je sporter
Het is deze intrinsieke motivatie die de inleiding is voor mijn volgende artikel over dit NLcoach congres. In een inspirerende workshop van sport- en prestatiepsycholoog Rogier Hoorn heb ik het belangrijke verschil ontdekt tussen taakgerichte en competitiegerichte doelmotivatie. In mijn volgende artikel leg ik deze uit en ga ik in op hoe een coach kan aansluiten op deze verschillende doelmotivaties van de sporter. Volg de website goed als je dit tweede artikel over sportpsychologie niet wil missen.
Ben je zelf een coach of een tennistrainer? Laat dan hieronder een reactie achter. Laat me weten wat je vindt van dit stukje kennis uit het NLcoach congres. Kritiek, toevoegingen, vragen. Alles is welkom.
Wil jij je mentale weerbaarheid trainen? Probeer dan de Inner Tennis app. Voor persoonlijke begeleiding, meld je aan voor een mental coaching sessie. Kijk ook op top-tennis.net voor meer over sportpsychologie. Of bezoek de Slim Tennis webshop voor producten die je direct helpen met je concentratie en vechtlust tijdens een tenniswedstrijd.
Geef een reactie